Hälsa & Motion

Musik maxar träningen

Att springa med peppande musik i lurarna, eller att dansa till en refräng som lyfter dansgolvet. Det kan ge dig pirr i magen och den där extra energin som gör att du orkar ta ut dig till max.

Musik ökar uthålligheten och får träningen att upplevas som mer positiv.Bild: Marc Femenia
Hjärtat bankar och blodsmaken i munnen blir allt mer påtaglig. Just när löpningen känns om tyngst och man bara önskar att man vore framme vid målet så dyker favoritlåten upp i hörlurarna. Plötsligt är tröttheten som bortblåst och dolda krafter träder fram. Utan att veta hur det gick till flyger man fram de sista kilometerna på löprundan, alldeles euforisk.
Att musik gör oss lyckligare vet forskarna sedan tidigare. Musik frigör signalsubstansen dopamin, hjärnans eget belöningsmedel. Och när vi tränar till musik är det som om vällustkänslorna tar över och träningen upplevs inte som lika krävande. Det här ämnet intresserar brittiska forskare. Professor Costas Karageorghis, som anses vara en av de främsta forskarna, leder ett 20-årigt forskningsprojekt på Brunell University of Sport and Education i London. I sina studier har han sett att musik inte bara ökar uthålligheten och får träningen att upplevas som mer positiv. Musiken gör också trötthetsymptomen mindre och man känner sig bättre till mods när man tränar högintensivt, på gränsen till fysisk utmattning.
Sjukgymnasten Eva Ramel, på Lunds universitet, har sysslat med dansforskning sedan 1980-talet. Hon håller med om att musiken är en motivationshöjare.
– Människan har stampat med fötter och trummat sedan urminnes tider, vilket har fått oss att vilja röra på oss. Små barn, som ännu inte har några hämningar, hoppar ofta upp och börjar dansa så fort de hör musik. Det sker automatiskt. Musik utgör ett basalt behov för människan.
I sina studier minns hon särskilt ett samtal med en dansare som berättade om en reklamkampanj som hon skulle medverka i. Hon skulle bli fotograferad när hon stod på tå, men fotografen fick ta om bilderna igen och igen. Inte förrän dansaren utbrast: "Jag måste ha ljud", och en person i rummet började vissla, kunde hon stå på tå länge, och fotograferingen lyckades.
– Visslingen gjorde kanske att hon kunde koncentrera sig bättre, forskning talar för att musik är bra för inlärningen. Men den gav henne också den där extra kraften att utföra balansakten korrekt.
Nina Forsberg är utvecklingsansvarig på Friskis & Svettis Riks och har intresserat sig för musikens betydelse för gympa. Hon var tidigare delaktig i ett samarbete med Kungliga musikhögskolan i Stockholm, som gick ut på att analysera hur musiken kunde påverka energin och kraften i rörelsen. Studien visade att ett högt tempo i låtarna är viktigt och har inflytande på energin i klassen, oavsett om man gillar musiken eller inte. Högre volym och musik med flera instrument skapar också energi i rummet. Studien visade också att ju fler instrument som skalas av från en låt, desto lägre blir energin.
Det kan också vara en fördel med en tydlig takt i låtarna. Det senare märker Nina Forsberg inte minst då hon leder sina egna gympapass.
– Om jag kör till exempel armhävningar till ett flytande, otydligt tempo, får jag inte med deltagarna i rörelserna på samma sätt som om låten är mer taktfast.
Nina har också noterat att om hon har valt en låt utan en refräng som "lyfter", på slutet då man brukar vilja ge järnet, får deltagarna inte samma hjälp av musiken. Energin i rummet blir lägre och de tar inte ut sig på samma sätt.
– Med musik som förstärker mina rörelser ökar också motivationen. Man har väldigt mycket makt med musik! säger hon.
Vid sidan om faktorer som tempo och driv, påverkar troligen den subjektiva musiksmaken hur vi upplever träningen. Den kopplingen kan göras efter studier vid McGill University i Kanada. Där mättes hur mycket dopamin som utsöndrades när försökspersoner lyssnade på musik som skapade rysningar som gåshud och ökad hjärtfrekvens. Forskarna såg att frisättningen av dopamin var större när man tyckte mycket om en låt, jämfört med om musiken inte tilltalade en nämnvärt.
Att det skulle vara en fördel att träna till sin favoritmusik, kan dansforskaren Eva Ramel skriva under på:
– Det är svårare för dansare att bli motiverade att dansa till musik som de inte gillar. Lustkänslorna kommer inte på samma sätt.
 
Spring till Peter Forsbergs låtlista
Har du ingen egen bra springmusik kan du låna någon annans. Varför inte kolla in om någon kändis som du gillar har satt ihop en bra blandning? På Spotify finns flera listor att ta del av. Här är före detta hockeyspelaren Peter Forsbergs:

FAKTA/4 skäl att träna till musik

1. Du förbättrar träningsprestationen.
2. Du får en positivare upplevelse av träningen.
3. Det blir mindre jobbigt att träna.
4. Du kommer att bli mer motiverad till att träna igen, eftersom du vill återfå samma härliga upplevelse.
Källa: Brunell University of Sport and Education
Gå till toppen