Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Lund

Skåningar planerar för en hämtmatsrevolution

Henrik Willers, Henrik Jönsson, Samir Bachkami och Marcus Gullin.Bild: Albin Brönmark
Bakom dörrarna till sekelskifteslägenheten i Lund förbereder sig tolv skåningar på lanseringen av sin nya tjänst, ”hungrig.se”. Hämtmatstjänsten samlar finkrogar över hela Sverige, målsättningen är att ge snabbmaten en match.
Det plingar simultant från fyra tv-skärmar i sekelskiftesvåningen på Lilla Fiskaregatan i Lund. Ett meddelande dyker upp på skärmen. En för sällskapet okänd ”Tomas” har beställt två rätter från sushirestaurangen Hai i Malmö.
Varje gång en ny order trillar in plingar det i kontorslägenheten. För tillfället är det cirka 300 gånger per dag men utvecklingen är exponentiell.
– Plinget får oss att fortsätta jobba, skämtar Samir Bachkami, vd på Restaurang Online.
Samir Bachkami, vd på Restaurang Online.Bild: Albin Brönmark.
Han är tillsammans med Marcus Gullin och Henrik Jönsson grundare av bolaget som började sälja e-handelslösningar åt restauranger för 1,5 år sedan. I dag servar de 150 anslutna restauranger varav merparten finns i Skåne och Stockholm.
Bolaget har ett Stockholmskontor sedan i våras med en anställd. I Lund har de gått från 4 till 11 anställda på drygt ett år.
Trots att de är så nystartade räknar de med att gå med vinst i år och de har aldrig tagit in riskkapital.
– Vår styrka ligger i att vi är så olika. Jag har byggt IT-lösningar hela mitt liv och skulle kunna sitta i en källare dygnet runt med två andra nördar och bygga en fin teknisk lösning. Men för att nå ut till marknaden och lyckas med försäljning krävs något annat, säger Henrik Jönsson.
Sälj och organisation sköter i första hand de bägge andra grundarna. Framgången hänger förstås även ihop med att företagarna har hittat ett område med affärspotential.
– Vi såg att det fanns stora brister i restaurangbranschens system för att hantera kunder på nätet, säger Marcus Gullin.
Marcus Gullin, medgrundare av Restaurang Online.Bild: Albin Brönmark.
IT-systemet de har byggt sköter allt från restaurangernas webbplatser till bordsbokningar, matbeställningar, eventbokningar och presentkort. Vinsten för krogarna består främst i att de kan öka sin försäljning tack vare systemet.
Det är dock inte vilka restauranger som helst som välkomnas av entreprenörerna. Snabbmat går bort och helst ser de att krogarna har en ekologisk och lite lyxigare inriktning. Ambitionen är att förändra hämtmatskulturen.
– Det finns fler som håller på med matbeställningar på nätet, Online Pizza, Aptit och så vidare. Det som skiljer oss åt är att kunderna de vill ha vill inte vi ha och vice versa. En lyxkrog som Gastro i Helsingborg kommer inte vilja ligga på Online Pizza utan har andra behov, det är dessa vi är duktiga på att möta, säger Marcus Gullin.
Bland krogarna Som Restaurang Online servar finns bland annat Årstiderna i Malmö, Mat & Destillat i Lund och Sugoi i Helsingborg.
Utöver att sälja IT-lösningar till restauranger som ”hamnar under motorhuven”, som Henrik Jönsson uttrycker det, arbetar de även med en konsumentinriktad tjänst. Hungrig.se är en nätservice som samlar alla restauranger vars IT-system Restaurang Online hanterar.
– Vi har samlat riktigt bra restauranger på samma ställe. Vi är unika på det så tillvida att det inte finns någon annan som arbetar för att ha alla de bästa restaurangerna på ett enda ställe i Sverige, säger Henrik Jönsson.
Henrik Jönsson, medgrundare av Restaurang Online.Bild: Albin Brönmark.
Han förväntar sig en fördubbling av orderna, det vill säga dubbelt så många plinganden i lägenheten, tre månader efter att ”Hungrig” lanserats.
Kommer ni inte tröttna på plingandet?
– Jag blir orolig när jag inte hör det plinga, säger Henrik Jönsson och tillägger:
– Det kommer att bli ett härligt lyxproblem att fasa ut det.
FAKTA
Restaurang Online
Utvecklar och säljer en e-handelslösning åt restauranger. Driver även hungrig.se som möjliggör beställning, betalning och hemkörning av mat från finkrogar med några knapptryck.
Har 12 anställda i Lund och Stockholm. Öppnar kontor i Köpenhamn i vår och räknar med att ha fördubblat personalstyrkan om ett år.
Restaurangerna betalar en månadsavgift som varierar beroende av hur många tilläggstjänster de väljer att koppla på. Därtill tar Restaurang Online en procentsats på varje matorder som läggs via nätet.
TEXT: Kajsa-Stina Kalin
FOTO: Albin Brönmark
Gå till toppen