Malmö

Mord och bedrägerier bakom taxikaoset

Kaoset i Malmös taxivärld fortsätter. Men Martin Bynger på Taxi23 ger inte upp. ”Det blir inte smärtfritt, men vi löser det.”

Martin Bynger, platschef på Taxi23.Bild: Karl Melnader, 2011
Tisdagen blev kaotisk på en av Malmös största taxicentraler. Nio bärgningsbilar, uppbackade av polis, dök utan förvarning upp på Centralen, Sturup och andra vanliga hållplatser i Skåne. En efter en krokades taxibilarna fast och bogserades iväg till en hemlig förvaringsplats i Malmös industrihamn. Det var kronokommissarie Christer Davidssons största operation på 44 år.
Dagen innan hade tingsrätten gett klartecken för insatsen som skulle ske snabbt och i hemlighet för att undvika att chaufförerna varnade varandra. Bakom begäran stod Volkswagen Finans som noterat att flera av kunderna ligger efter med sina betalningar. Säkerhetsföretaget 2Secure, bemannat med före detta militärer, ex-poliser och it-experter, anlitades och fattade snart misstankar om att en större bedrägerihärva var under uppsegling. Hypotes: att bilarna snart skulle föras utomlands och säljas.
I ett svep försvann 55 av de 110 bilar som är knutna till beställningscentralen Taxi23. Martin Bynger, bolagets platschef, är utomlands och blev varse razzian först på eftermiddagen.
–  Först tänkte jag att det inte kunde vara sant. Sedan började jag sätta mig in i underlaget, säger han.
– I PR-syfte är det så klart jättedåligt att sådant här händer. Och det blir tufft att gå in i högsäsongen med för lite bilar. Servicenivån sjunker. Men jag är ganska övertygad om att Volkswagen kommer att inse att de hade fel i sina farhågor.
Enligt Volkswagen Finans ska en handfull bilar redan ha försvunnit ur landet. Att kvarstaden gäller 84 bilar beror, enligt utredningen, på att några av taxibolagens representanter tidigare blivit dömda, eller varit misstänkta för liknande leasingbedrägerier. En av nyckelfigurerna enligt utredningen är en 35-årig man som påstås ha fört åkeriernas talan gentemot Volkswagen Finans. Mannen har varit inblandad i en rad omtalade händelser de senaste åren. 2011 dömdes han tillsammans med en annan profil i branschen - Sardar Albarzindji - för inblandning i ett grovt bedrägeri där leasade lyxbilar såldes i Tyskland. Båda har under olika perioder varit vd i Taxiverket, och ägt bolaget tillsammans.
Hösten 2011 blossade en konflikt upp mellan de båda ägarna. Sardar Albarzindji sålde sin andel av Taxiverket till en känd gangsterledare och flyttade till ett inhägnat bostadsområde med beväpnade vakter i Kurdistan. Det visade sig vara säkrare där. Gangsterledaren första dag på nya jobbet på Volframgatan i Malmö slutade med att han blev skjuten i huvudet och föll död ner på kontorsgolvet. Ingen har dömts för mordet.
Taxi23 är inte ansvarigt för åkeriernas leasingavtal men drabbas hårt av razzian. "Guilt by association", anser Martin Bynger, som själv har ett brokigt förflutet. Efter examen i systemvetenskap och informatik på Lunds universitet och några år som välbetald konsult åt multinationella företag gav sig Bynger in i taxibranschen med en barndomskompis. Affärerna gick bra, tills Skatteverket upptäckte att taxametrarna programmerats om för att sänka omsättningen. När Bynger ansågs personligt ansvarig för 2,7 miljoner kronor i uteblivna skatteintäkter flydde han till Ghana där han startade ett nytt bolag: Delta Cab Accra.
Under 2011, medan kronofogen fortfarande letade efter honom, var Bynger tillbaka i Malmö för att hjälpa Taxiverket med ett nytt logistiksystem.
Efter mordet gick Taxiverket i konkurs. Verksamheten har därefter övergått till ett par olika bolag för att sedan hamna hos Taxi23, där Martin Bynger är platschef och hans 24-årige son den enda styrelseledamoten. Skatteskulden är sedan länge preskriberad. Det fanns alltså läge för en nystart. Då kom razzian.
Hur kommer det sig att du alltid hamnar i den här typen av knipor?
– Jag vet faktiskt inte. Många tycker om att använda 23 som en slagpåse. Detsamma gäller när de säger att de här 84 bilarna är 23-bilar. Det är de inte.
– Det är tydligt att Volkswagen Finans överreagerat kraftigt för att få igenom det här beslutet. Jag kan inte begripa hur domstolen kunde gå med på detta när minst hälften av åkerierna inte har en enda obetald faktura eller ligger max någon månad back.
Borde ni inte se över vilka åkerier ni samarbetar med?
– Givetvis tycker jag att om någon satt i system att göra sådant här borde de inte få köra hos oss. Vi har avslutat samarbetet med bolag som gjort sådant här. Jag funderar på att förbjuda att bolag knutna till oss överlåter avtal, säger Martin Bynger som tycker att det vore på sin plats med en ursäkt från Volkswagen Finans.
Det kommer han inte att få, meddelar det juridiska ombudet Marcus Wårdh.
– Vi anser att det finns en risk att bilarna försvinner ur landet, annars hade vi inte ansökt om kvarstad, säger han.

Männen bakom Taxikaoset

35-åringen: Tidigare vd för Taxiverket. Dömd i Hovrätten för medhjälp till grovt bedrägeri efter att 20-tal leasingbilar sålts i Tyskland. Är enligt Martin Bynger inte involverad i Taxi23. Ska enligt Volkswagen Finans har företrätt bilägare som inte betala enligt avtal.
Martin Bynger: Före detta toppkonsult med bland annat Philip Morris och TAC som kunder. Åkte på skatteskulder efter revision, flydde till Ghana men återvände till taxibranschen i Malmö 2011. Var då hjärnan bakom ett nytt logistiksystem.
Sardar Albarzindji: Var styrelseledamot i Malmöhus taxi som gick i konkurs efter en skatterevision. Var vd och delägare i Taxiverket. Sålde sin del till gangsterledare och flydde till kurdiska delen av Irak.
Gå till toppen