Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

Spelarkivet ger spelens historia

Den svenska dataspelbranschen började i ett uthus och med 11 000 sålda spel.
Idag omsätter branschen miljarder.
Här finns en historia - och källorna till den finns på Spelarkivet.

Två våningar upp i Malmös nya stadsarkiv är det 19 grader i luften och 41,7 procents luftfuktighet. Här ligger Sveriges första spelarkiv, eller början till det.
–  Vi vill ha spelen här, men vi är också ute efter berättelsen runt omkring, säger David Osser.
Han är entusiasten som startat arkivet tillsammans med andra arkivarier med ett intresse för dataspel.
– I arkiv är ofta de äldre handlingarna mest intressanta. Dataspel är fortfarande ganska nytt, men vi tycker det är en bra tid att starta arkivet nu för vi kan fortfarande gå till primärkällan, förklarar han.
Primärkällan är också på besök på Spelarkivet. Han heter Arne Fernlund och han har försett arkivet med de allra äldsta handlingarna från 1983, Space Action.
– Man kör ett rymdskepp och ska skjuta ner så många meteoriter och monstermyggor man kan. Det var animerat i 50 bilder och var på den tiden snabbt och krävde kort reaktionstid, berättar Arne Fernlund.
Space Action gjordes för datorn Commodore 64 och var det första svenska spelet som fick en kommersiell framgång.
Arne Fernlund var 19 år 1983. Han bodde i ett uthus på sina föräldrars gård och hade just köpt sin första Commodore 64 när han började skissa på spelet.
– Jag lärde mig direkt att programmera i maskinkod vilket var något helt annat än basic. Det är egentligen en rad med hexadecimalsiffror, säger Arne Fernlund.
Utskriften med koden finns också i arkivet, liksom skissen över grafiken. Den är ritat på ett rutigt papper. Under varje ruta står siffror som Arne Fernlund använde till programmeringen.
– Det är tur att jag är en sådan hamster som har sparat allt det här, säger Arne Fernlund.
Spelet sålde i 11 000 exemplar, varav 7 000 i Italien. Lite konstigt, tycker David Osser.
– Nej, italienarna var rätt framåt då. Och själv lyssnade jag bara på Italodisco så vi var på samma nivå, säger Arne Fernlund.
Den svenska spelbranschen har alltså gått från ensamma programmerar i föräldrars uthus till en miljardindustri. Bakom globala succéer idag som Minecraft och Candy Crush Saga finns svenska spelutvecklare.
– Vi vill berätta den historien. Och vi är inte bara intresserade av spelen, utan utskick från spelklubbar och tidningsartiklar om spel är också intressanta, säger David Osser
På Kungliga biblioteket i Stockholm finns många av spelen arkiverade redan, men inga skisser, inga offerter och inget runt omkring.
Pionjären Arne Fernlund blev långt ifrån miljardär på sina spel. Idag försörjer han sig genom att producera film.
– Men jag har en idé till ett spel nu. Man skulle koppa det till en motioncykel, säger han.

Stadsarkivet invigs på lördag

På lördag inviger Malmö stadsarkiv sina nya lokaler på Bergsgatan 8, i gamla Arbetet-huset.
Det blir öppet hus i lokalerna mellan klockan 10 och 14 med föredrag om rasbiologi och om fallna kvinnor med författaren Eva F Dahlgren. Magnus Gertten och Lennart Ström berättar om användning av arkivfilm i dokumentärer som Tusen bitar - en film om Björn Afzelius. För barn hålls en workshop med serietecknaren Natalia Batista.
Arkivet innehåller 1,8 miljoner handlingar ur Malmös historia. Tidigare förvarades handlingarna i lokaler på Isbergsgata i Dockan. Exempel på handlingar är Erik av Pommerns vapenbrev från 1437 och födelse- och dopboken med uppgifter om Zlatan Ibrahimovics födsel.
I huset kommer det också öppna ett bibliotek för allmänheten. Efter nyår flyttar Folkets bio sin verksamhet till huset.
Gå till toppen