Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

Oatly surnar till på Svensk Mjölk

Toni Petersson, vd på Oatly.Bild: Jenny Leyman
Svensk Mjölk försöker på nytt förbjuda Oatlys reklam. I sitt svar går Oatly till attack och anklagar Svensk Mjölk för att själva sprida felaktig forskning.
– De förvrider sanningar, säger Toni Petersson (bilden), vd på Oatly.
Det var i oktober som branschorganisationen Svensk Mjölk stämde den skånska havredryckstillverkaren Oatly, med huvudkontor i Malmö och tillverkning i Landskrona, för en reklamkampanj de ansåg var misskrediterande för mjölk. Marknadsdomstolen avslog då Svensk Mjölks yrkande om ett interimistiskt förbud av kampanjen.
Nu har Svensk Mjölk lämnat in ett nytt yrkande till Marknadsdomstolen om ett interimistiskt förbud, ett stopp för kampanjen tills vidare, denna gång med en höjd bankgaranti, alltså en säkerhet att använda i en eventuell skadeståndsprocess.
– Det är inget nytt i sak. Det är samma två påståenden som vi vill pröva i domstol, säger Jonas Carlberg, chef på LRF Mjölk, som sköter stämningsansökan.
Han syftar på de två textraderna ”No soy. No milk. No badness” och ”It’s like milk, but made for humans” som Oatly har använt i sin marknadsföring.
I sitt svar till Marknadsdomstolen riktar Oatly stark kritik mot mjölkindustrin. Enligt en studie som Svensk Mjölk citerar på sin hemsida är mjölk åtta gånger mer klimatvänlig än havredryck. Men Toni Petersson är kritisk till studiens trovärdighet.
– Studien är mer eller mindre ett akademiskt självmord. Tre av författarna har Svensk Mjölk själva finansierat, säger han.
Uträkningen baseras på att mjölken innehåller mer näring än havredryck, något Toni Petersson vänder sig emot.
– De jämför berikad mjölk med oberikad havredryck och beräknar klimatpåverkan efter näringsinnehåll. Enligt deras bisarra modell blir att dricka vanligt kranvatten det minst klimatvänliga du kan göra.
Toni Petersson har tidigare sagt att han inte vill hoppa på mjölken, utan bara framhålla sitt eget sortiment.
– Nu måste vi höja tonläget och flytta fokus till det viktiga, nämligen hälso- och miljöfrågan. Vad de gör är allvarligare än vår kampanj.
Jonas Carlberg ser inget problem i att presentera forskning av en näringsexpert som Svensk Mjölk själva har finansierat. Enligt honom har all forskning granskats av oberoende parter.
– Jag vill inte gå in på några närmare kommentarer. Den kritiken får stå för Toni Petersson. Oatly är välkomna att komma med egen forskning, men vi känner oss trygga med de beräkningar som har gjorts.
Enligt Jonas Carlberg är syftet med stämningsansökan inte att ställa de två produkterna mot varandra.
– Vi har inget emot deras dryck. Oatlys negativa kampanj däremot känns nästan osvensk. Vi tror inte den är förenlig med rådande lagstiftning.
Text: Oskar Ekström
Foto: Jenny Leyman
Gå till toppen