Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Malmö Aviation går ihop med Kullaflyg

Kullaflyg och Malmö Aviation slår ihop sina påsar tillsammans med sex andra flygbolag i Sverigeflyg-koncernen. Nästa år får dessa flygbolag ett nytt gemensamt varumärke.

Bild: Arkivfoto: Lars Brundin
Sedan 2003 har Kullaflyg drivit inrikestrafik till och från Nordvästskåne, och sedan 2012 även från Halmstad. Runt om i landet har Kullaflygs systerbolag inom Sverigeflyg samt kusinbolaget Malmö Aviation gjort detsamma.
Nu går flygbolagen samman med syfte att bli en större utmanare på inrikestrafiken. Det gemensamma arbetet träder i kraft från och med januari nästa år.
– Vi har var för sig inom koncernen utmanat de stora aktörerna. Men när vi nu går tillsammans som ett bolag står vi för var tredje inrikesresa och vi vill bli det bästa inrikesflygbolaget i Sverige, säger Torbjörn Gregorioff, chef för Kullaflyg.
För tillfället snickrar man på ett nytt gemensamt varumärke som kommer att presenteras någon gång under hösten nästa år. I samma veva lanseras även det nya bokningssystemet för kunderna.
– Med så pass många flygbolag med egna varumärken så blir det spretigt. I Stockholmsregionen finns ju andra starka aktörer och ska vi utmana SAS och Norwegian på riktigt så måste vi vara mer tydliga mot våra kunder.
Ingen anställd hos Kullaflyg riskerar sitt jobb. I dag har flygbolaget drygt 50 anställda som följer med i den nya organisationen. I samband med sammanslagningen delas även verksamheten upp i åtta regioner, varav två blir Malmö respektive Ängelholm/Halmstad.
Torbjörn Gregorioff har utsetts till regionchef för Ängelholm/Halmstad och han betonar att den nya organisationsstrukturen inte kommer att leda till försämringar för kunderna.
– Kullaflyg har alltid vänt sig till kunder i vår del av Skåne och vi behåller samma regionfokus. Vi ska fortsätta med lokal försäljning och marknadsföring, men samtidigt dra nytta av att vi får större muskler.
Detta innebär bland annat gemensamma stöd- och specialistfunktioner. Dessutom inför man nya IT-lösningar för att smidiggöra biljettbokningen.
– Vi kommer att få ett bättre trafiksystem när vi slår ihop alla våra flygplan, vi blir smartare och mer kostnadseffektiva. Vi kommer också att kunna erbjuda fler turer och tillhandahålla större flygplan för att möta den lokala efterfrågan, säger Torbjörn Gregorioff.
Trots den framtida osäkerheten kring Bromma flygplats som hotas av nedläggning, så kvarstår Stockholmsorten som nav i bolagets verksamhet. Flygbolaget vill dessutom bygga ut sin transfer i Bromma, för att göra det enklare att resa vidare ut i landet.
– Vi menar att Sverige behöver konkurrens på inrikesflyget och när vi nu går samman blir vi en tydlig utmanare som kommer att kämpa för Brommas framtid, säger Torbjörn Gregorioff.
Gå till toppen