Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Riktig vänskap i skräckfamilj

Claes Malmberg och Lasse Kronér har varit bästa vänner i 30 år. Nu spelar de båda i skräckmusikalen "Familjen Addams" på Slagthuset. 

Gänget bakom ”Familjen Addams” kom till Malmö i september fulla av tillförsikt. I Göteborg hade de gjort nästan hundra föreställningar, nu hoppades produktionsbolaget att även Malmöbor och skåningar skulle uppskatta den här musikalen som har spelats på Broadway.
Men i Malmö har det inte blivit någon rusning efter biljetterna. Produktionen är påkostad och kräver stora intäkter och i veckan blev skulderna för stora för produktionsbolaget.
Men låt oss backa några veckor tillbaka i tiden, till den fredag då vi med ensemblens godkännande har placerat oss bakom scenen på Slagthusets teater för att följa de två vännerna på jobbet.
Klockan är strax efter fem på eftermiddagen och logerna börjar sakta fyllas. Dansare, scentekniker, ljudtekniker, musiker, skådespelare, sminkörer och ateljépersonal anländer och börjar förbereda sig inför kvällens föreställning av ”Familjen Addams”.
Claes Malmberg kommer direkt från ett tv-jobb i Stockholm och inser att han måste raka sig innan han sätter sig i sminket.
En stund senare kommer Lasse Kronér, som har kört bil från hemmet i Göteborg till Malmö där han nu ska tillbringa ännu en helg.
– Hallå gubben, utbrister han med värme i rösten och ger Claes Malmberg en stor kram.
De två har inte setts sedan förra helgen. Men förmodligen har de talats vid i telefon. Det gör de nämligen ofta.
Claes Malmberg och Lasse Kronér är mer än bara kollegor i underhållningsbranschen. De har känt varandra i trettio år och de är så nära vänner två män kan bli.
– I svåra stunder har jag kunnat ringa Claes. Det är ju så det är med en bästa kompis. Man har kanske två eller tre sådana vänner, som man kan prata om allt med, och Claes är en sådan, säger Lasse Kronér.
Båda två minns fortfarande tydligt första gången de träffades. Året var 1984, Lasse Kronér var gatumusikant i Göteborg och stod och spelade när Claes Malmberg gick förbi, på väg till ett jobb som konferencier på en standupgala på restaurangen White Corner.
De började prata och Lasse Kronér följde med och tittade på föreställningen.
– Efteråt satt vi med en pilsner och tjöta, och sedan dess har vi umgåtts. Och det har alltid varit en sådan där vänskap som inte har behövt vattnas. När vi har hörts har vi bara fortsatt där vi var senast, säger Lasse Kronér.
Han har redan bytt om till den svarta tröjan och byxorna han har i rollen som Onkel Fester i ”Familjen Addams”. Nu sitter han i logen och pillar på sin Iphone. Claes Malmberg befinner sig i sminket, får sitt hår svartsprayat och en mustasch fastklistrad på överläppen. Sakta förvandlas han till Gomez, pappan i familjen Addams.
– Lasse är en snäll människa. Och man dras till snälla människor, så enkelt är det, säger han.
– Jag har bott hos Lasse när jag haft problem och han har tagit hand om mig. I vårt fall är det så att man behöver inte säga så mycket, man fattar ändå på något sätt. Men jag känner att jag skulle kunna öppna mig för Lasse när som helst.
Kvällens föreställning närmar sig. I högtalaren hörs uppropet ”tio minuter kvar”. Lasse Kronér reser sig upp, tar på sig Onkel Festers skor och långa rock. Claes Malmberg harklar sig högljutt och säger till oss, men högt så att Lasse Kronér ska höra:
– Nu kommer ett unikt ögonblick. Nu ska Lasse Kronér jobba.
”Familjen Addams” hade premiär på Lorensbergsteatern i Göteborg hösten 2013. Den här hösten spelas den i Malmö och nästa år flyttas den till Stockholm.
Erbjudandet till Lasse Kronér att göra rollen som Onkel Fester kom från Claes Malmberg. Och steget från att vara bästa kompisar till att, för första gången, bli arbetskamrater har inte inneburit några problem, säger han:
– Jag var i en fas i livet där jag kände att det skulle bli så gott att få umgås så nära och få jobba ihop under en lång tid. Det kändes som om det var dags för det. Och det har verkligen varit skitbra och totalt smärtfritt.
Han berättar hur han har lyssnat på Claes Malmberg, studerat hur han gör, sugit åt sig av tipsen från den mer erfarne kollegan:
– Tavlan har jag kanske målat själv, men Claes har hjälpt mig med nyanserna. Han har ju gjort allt det där som en skådis gör medan jag alltid har levt på att vara mig själv.
Claes Malmberg kontrar:
– Det finns ingen prestige i detta. Om Lasse går in på en scen och är rolig blir jag ju lika glad som han. Jag blir glad och stolt över att det fungerar.
Han beskriver skådespeleriet som ett känsloarbete och han förklarar hur lätt det kan vara att bli frustrerad eller irriterad under ett repetitionsarbete när saker och ting inte fungerar som man hade velat:
– Trots att jag har hållit på så länge kan jag känna mig osäker, tycka att det går dåligt, få känslan av att alla tittar på mig och undrar hur jag kunde få det här jobbet. Den ångesten har jag haft i trettiofem år. Så jag har också haft stöd i att det har funnits en person på teatern som jag gillar och kan snacka med och som är lik mig själv.
En stund senare är pjäsen i full gång. Från salongen på Slagthusets teater når skratten in till oss som väntar backstage, via en monitor kan de som inte är på scenen höra och se vad som händer och planera sina egna kommande entréer.
Ljudnivån i utrymmet bakom scenen är förvånansvärt hög. Medlemmar ur ensemblen skämtar och pratar med varandra medan de byter kläder i flygande fläng, bättrar på sminket, hämtar ny rekvisita eller kör fram ny scenografi.
I kulissen, dold för publiken, sitter Lasse Kronér på en stol med blicken riktad mot det som sker på scenen. Det gör han alltid, säger han. Just i den scenen, när han själv inte ska vara inne, sätter han sig där och tittar på de andra med ett stort leende på läpparna.
– Jag blir så glad när jag ser hur scenen byggs upp. Det är intressant att se hur de arbetar, det är som att sitta i skolbänken. Jag älskar det här, säger han.
Där ute, inför publikens förväntansfulla blickar, spelar Claes Malmberg och Petra Nielsen, som gestaltar hans hustru Morticia, upp en av scenerna de gjort så många gånger vid det här laget. ”Är du olycklig, älskling?”, frågar han och hon svarar med ett stort leende ”Ja – fullständigt!”.
Musikalen ”Familjen Addams” bygger på 1960-talets kultförklarade tv-serie med samma namn. Den i sin tur byggde på serietecknaren Charles Addams berättelser om den underliga familjen som lever i ett spökslott och som älskar skräckfyllda saker.
Det udda och skrämmande lockar till skratt men efter ett slag står det klart att familjen det handlar om egentligen inte skiljer sig så mycket från normen. De har samma bekymmer för tonårsbarnen, de måste jobba med sina relationer precis som alla andra. De älskar varandra och de bråkar med varandra som folk gör mest.
I andra akten har Claes Malmberg och Lasse Kronér sin största gemensamma scen. Den innehåller ett sång- och dansnummer med deras två rollfigurer – ”Låt oss tala om kärlekens inre kraft” – och den har tydliga inslag av improvisation och gags. Att Claes Malmberg och Lasse Kronér har roligt när de gör den är uppenbart:
– Ja, den scenen bygger ju på att vi gillar varandra. Och det tror jag att publiken känner, säger Claes Malmberg.
– Och numret ser ju aldrig likadant ut, det händer nya saker varje gång, säger Lasse Kronér.
– Claes vet exakt vad han ska göra för att få mig att börja garva, i början sprack jag varje gång. Det är förstås en fin balansgång, vi kan ju inte spela oss själva. Men vi känner ganska väl hur långt vi kan gå.
Efter föreställningen pustar de ut en stund i logen. Claes Malmberg drar på sig en träningsjacka och Lasse Kronér hoppar in i duschen.
Kanske bestämmer de sig för att gå ut tillsammans. Under spelperioden umgås de så mycket de hinner, berättar de. Ett och annat besök på någon av restaurangerna kring Lilla Torg i Malmö har det blivit och ofta tar de en kopp kaffe tillsammans innan de går till teatern.
– Och Lasse har försökt få med mig på träning men jag har hittat på undanflykter under ett helt år nu. Jag föreslog att vi skulle promenera istället men Lasse är så lång, han går ju sju gånger fortare än vad jag kan göra, säger Claes Malmberg.
Lasse Kronér ger genast igen, båda två är snabba i repliken:
– Han är livrädd för allting. Går vi över en gata är han som en ankmamma, man får inte gå över förrän han har kollat att det inte kommer en bil.
– Ja, jag vill inte att du ska bli överkörd. Du är ju helt okoncentrerad när du är ute, du tror att alla bilar stannar när du kommer.
– Det är väl klart att de gör. Kolla hur jag ser ut, de plåtskadorna vill ingen ha.
Och så skrattar de. Igen.
Tillbaka till nutid. Nu, när produktionsbolaget har gått i konkurs, känns framtiden för ”Familjen Addams” oviss. Men de båda vännerna vill gärna fortsätta.
– Jag hoppas på en fortsättning, jag har väldigt svårt att slita mig från den här festliga gubben, konstaterar Lasse Kronér och syftar på sin rollfigur.
Och så lägger han till:
– Det här är en av de där sakerna i livet där jag är glad för att jag tackade ja, för att jag har fått vara med om en sådan här resa och framförallt för att jag får jobba tillsammans med min bäste kompis.

Claes Malmberg

Clas-Peder Malmberg, född 8 april 1961 i Göteborg.
Slog igenom som rollfiguren Ronny Jönsson i slutet av 1980-talet.
Har medverkat i musikaler som ”Annie”, ”Little Shop of Horrors”, ”Blodsbröder”, ”Guys and Dolls”, ”Me and My Girl” och har belönats med två Guldmasker för sina insatser i ”Les Misérables” och ”The Producers”.
Har medverkat i närmare 30 filmer och tv-serier. Var en av stjärnorna i tv-programmet ”Stjärnorna på slottet” 2012.

Lasse Kronér

Lars Ove Kronér, född 15 november 1962 i Göteborg.

Var en de tre medlemmarna i sånggruppen Triple & Touch mellan 1985 och 1999. Släppte sitt första soloalbum år 2002.

Har lett tv-programmen ”Doobidoo” (sänds på fredagar i SVT1), ”Smartare än en femteklassare” och ”Bingolotto”.

Rollen som Onkel Fester i ”Familjen Addams” är Lasse Kronérs debut som musikalartist.

Osäker framtid för föreställningen

”Familjen Addams” öde i Malmö ligger nu i konkursförvaltarens händer. Enligt den ursprungliga planen ska förställningen spelas på Slagthusets teater i Malmö varje fredag, lördag (2 föreställningar) och söndag till och med den 20 december. För senaste nytt om biljetterna: titta på webbplatsen familjenaddams.se.

Gå till toppen