Kultur & Nöjen

Papperslösa blir pjäs i Malmö

Hur är situationen för de papperslösa i Malmö? Hur tänker tjänstemännen och poliserna som möter dem? I Teater Interakts nya pjäs har skådespelarna egna erfarenheter av att vara papperslösa.

När Teater Interakt gör en pjäs om de papperslösas situation gör man det grundligt. Texten i pjäsen "Malmökoden – instruktionsbok till parallellsamhället" är hämtad, ordagrant, ur ett stort antal intervjuer och enkäter med papperslösa, tjänstemän och poliser och åtta av de fjorton aktörer som medverkar på scenen har egna erfarenheter av att leva som papperslösa i Sverige.
I föreställningen får publiken följa tankar och resonemang kring papperslösa hämtade från olika läger. Tjänstemännen på socialförvaltningen, poliser vid gränspolisen och de papperslösa får alla en röst i pjäsen.
– Här får man se problemen från alla olika håll, alla röster får höras. Vi har velat komma bort från det där att man måste välja sida, att en grupp ska vara den ondskefulla, säger Jesper Miikman, regiassistent.
Teater Interakt har specialiserat sig på pjäser om utsatta gruppers situation i samhället. Regissören Sara Larsdotter Hallqvist och skådespelaren Nina Norén var med och startade gruppen år 2005 med målet att skapa föreställningar om mänskliga gränsområden. Tidigare uppsättningar har handlat om psykvården och om demenssjukdom.
I projektet "No Border Musical" inleddes arbetet om papperslösa. Nu får det en fortsättning med den här uppsättningen som får premiär på Bastionen i Malmö den 21 november.
Både svenska, persiska, franska och engelska hörs på scenen. En del översätts men inte allt.
– Det är ett konstnärligt val att ha medverkande på scenen som inte talar svenska perfekt. Så ser ju Malmö ut i dag, säger Sara Larsdotter Hallqvist.
– Och på så sätt kan vi försätta publiken i samma situation som många av de papperslösa befinner sig i: att inte förstå.
Musiken i föreställningen är skriven av José Peerelanga, musiker från Kongo. Med sin musik vill han måla en bild av samhället, säger han.
– Med musiken vill jag uttrycka mina känslor, både sorg och glädje. Vi vill sprida hopp till de papperslösa. De ska ha samma rättigheter som alla andra, vi har alla ett ansvar för att åstadkomma en förändring.
Efter varje föreställning arrangeras ett publiksamtal där de som vill kan stanna kvar och diskutera pjäsen. Så gör man alltid på Teater Interakt, berättar Nina Norén.
– I grunden handlar det om existentiella frågor, om hur vi ser på våra medmänniskor. Vi vill visa att det finns något att göra, att det finns hopp.
Gå till toppen