Nöje

Loreen rensar julshowandet från flosklerna

Loreen imponerar i julshowen på Moriskan.  Hon kanaliserar ”vad som känns som en mix av hela världens urkrafter,” skriver Sydsvenskans recensent Sarah Kittel.

ConcertGenre: JULSHOW. ConcertArtist: Årets julshow Loreen, Nour El-Refai, Cirkus Saga, husbandet Ready, Set, Go.. ConcertLocation: Moriska Paviljongen, Malmö.. ConcertDate: 2014-11-26.
Enda gången jag uttalat en prognos gällande Melodifestivalen var när jag såg Loreen, i den första uttagningen från Växjö. ”Har vi vett att skicka henne hela vägen till finalen, så kommer hon att vinna”, sa jag tvärsäkert. Hon och hennes ”Euphoria” var fräscht, och påminde inte om någonting annat. Tvärt pendlande från pockande ravesyntar och böljande melodier till Eurovisiontrummor och hänryckning var låten inte helt lätt att ta till sig. Det var däremot Loreen, och så är det fortfarande. Hon var och är ett vinnande koncept, kanske speciellt i de sammanhang hon gjort sig känd i. Trots att hennes musik inte är självklart kommersiell.
Under sexton kvällar från och med nu och fram till jul är denna udda Stockholmsförortstjej huvudperson i årets julshow på Moriska Paviljongen. Med sig har hon komikern Nour El-Refai, nycirkuskompaniet Cirkus Saga och husbandet som fått heta Ready, Set, Go.
Stora Salongen är smakfullt pyntad och det varma ljuset skapar en julstämning som, för omväxlings skull, varken känns påtvingad eller tillgjord.
Under den första timmen, då julbordet intas, får vi inte se något alls av Loreen. Den inleds av övriga medverkande och bjuder akrobatik till swingmusik av Cirkus Saga, träffsäkert mellansnack av El-Refai samt ett jazz- och soulset från husbandet. Skickligen sångaren Edvard Bišof frontar, men det är gitarristen Elias Källvik som gör den genomgående vassaste insatsen.
Mot slutet av middagen gör Loreen entré. Även om vi fått vänta lite för länge på huvudpersonen är det nog tur att de flesta av oss har ätit upp vår mat. Det är nämligen svårt att stänga munnen samtidigt som man ser och hör den här tjejen. Upplyst och ensamt sittande ovanför baren i ger hon oss ett stillsamt men kraftfullt ”Ave Maria”. Över syntar och bastrummor från husbandet kanaliserar hon, i realtid, vad som känns som en mix av hela världens urkrafter.
Sedan börjar hon tala. Rösten blir skrattig och späd. Stockholmsförorten gör sig påmind. Snabbt fortsätter hon in i ”We Got the Power” från albumet ”Heal” (2013) och förvandlas åter till verktyg med en magisk förmåga att sända ut sina pregnanta toner och ekon långt, långt ut i universum.
Efter en kort bensträckare är det dags för allsång av tre väl valda jullåtar. Loreen fortsätter med en dynamisk version av ”Everytime”. Hennes väsenslika kroppspråk är ett med musiken och rösten. Med sina armar och händer tycks hon kunna förvandla stroferna till förkunnelser.
Loreens röstresurser är så fullständiga och sångteknikerna så skiftande att man absolut inte tröttnar. Som huvudperson borde hon ta mer plats, och gärna bjuda på något akustiskt – dels för variation men inte minst för att komma ännu mer till sin rätt.
Efter ytterligare underhållning från de övriga medverkande (särskilt värd att nämna här, är husbandets version av Chick Corea’s ”Spain”) avslutar Loreen kvällens ovanliga julshow. "Euphoria” är lika unik och medryckande nu som den var i Växjö.
Gå till toppen