Ekonomi

I dag ska du inte köpa något alls

Efter köpfesten Black Friday är det dags för raka motsatsen. I dag det en köpfri dag.

Svårt att hålla i plånboken när julmarknaderna drar igång?Bild: Sven-Erik Svensson
– De flesta inser att det inte är hållbart att konsumera som vi gör. Enligt en undersökning från Demoskop var drygt 70 procent beredda att konsumera mindre just på grund av hållbarhetsskäl.
Det finns också de som blir provocerade och antingen tycker att dagen inte behövs, eller att en enda dag inte gör någon skillnad.
– Det är en symbolhandling, medger Linus Pettersson.
– Men det är viktigt att lyfta debatten.
Det kan vara svårt som enskild konsument att känna att man kan påverka i stort. Linus Pettersson förklarar hur man på sikt kan förändra.

– Ta bara en sådan sak som att hyra i stället för att köpa, som är en enkel sak man kan göra på personlig nivå. På sikt ger det företagen incitament att tillverka produkter som håller länge och som går att laga. Det är ju nyttan med sakerna man är ute efter, inte själva ägandet.

Ett annat tips är att tänka efter innan man köper något.
– Vänta en dag i stället för att för att falla för den första impulsen.
Samtidigt kommer siffror om att Black friday börjar få fäste i Sverige – åtminstone på nätet där handeln steg med 50 procent.
Betaltjänstbolagen jublar, men Svensk handel oroas över sänkta marginaler på en redan pressad marknad, då black friday främst handlar om rea.
Enligt preliminära siffror från betalningsleverantören DIBS Payment Services ökade handeln på nätet med 50 procent under fredagen, jämfört med motsvarande dag i fjol. Bland butiker som erbjuder rabatter är ökningen ännu större.
– Det har aldrig sålts så mycket på nätet i Sverige som det gjorde i går, säger Erik Engellau-Nilsson, kommunikationschef på Klarna vars försäljning steg med drygt 100 procent, jämfört med en genomsnittlig fredag.
– Det har blivit starten på julshoppingen för e-handeln, säger Engellau-Nilsson.
Försäljningsframgången har gett handlarna mersmak och inspirerat somliga att förlänga sina erbjudanden och införa en "black weekend".
Enligt e-barometern som ges ut av Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research har detaljhandelns försäljning på nätet ökat med 17 procent sen i fjol. Bland de svarande e-handlarna uppgav 19 procent de planerade någon form av black friday-aktivitet i år, jämfört med 7 procent i fjol.
Läs alla artiklar om: Jul 2014
Gå till toppen