Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

De får Nobelpristagare att hälsa på i Rinkeby

De har träffat Mo Yan, Orhan Pamuk och Tomas Tranströmer. Nu är det dags för tittarna att få träffa eleverna i Rinkeby som varje år gör ett uppmärksammat Nobelprojekt.
På söndag sänds dokumentären "Nobel i Rinkeby" i SVT2.

Författaren Gunilla Lundgren, till vänster, har sedan 1988 sett till att skolelever i Rinkeby får träffa Nobelpristagare. FOTO: URBild: UR
Tomas Tranströmer sa att det var det bästa på hela Nobelveckan. Mario Vargas Llosa sa att inget berörde hans hjärta så djupt som besöket i Rinkeby. I år är det 26:e gången som författaren Gunilla Lundgren leder Nobelprojektet i Rinkeby. Hon började 1988 då hon blev så trött på diskussionen om "halvspråkiga barn".
– Vad är det för konstigt ord, tänkte jag. Vi kunde inte acceptera att de såg på barnen i Rinkeby på det sättet, så vi bestämde oss för att göra något bra, säger Gunilla Lundgren.
Hon bjöd in modersmålslärare och arabisktalande barn till att göra ett häfte om författaren Naguib Mahfouz, som skulle tilldelas årets Nobelpris. Det blev ett häfte på arabiska som överlämnades till Mahfouzs två döttrar som kom till Sverige för att motta priset. Sedan dess har det rullat på. Varje höst startar Gunilla Lundgren tillsammans med illustratören Lotta Silfverhielm ett nytt Nobelprojekt med en åttondeklass på skolan.
– Jag börjar alltid med att säga att någon av er kan få Nobelpriset. Många av Nobelpristagarna är internationella personer som har bott i flera länder och många av dem är flerspråkiga, säger hon.
Gunilla Lundgren vill att eleverna ska se att det är en tillgång att vara flerkulturell. Varje höst får eleverna också lära sig mer om Alfred Nobels liv och hans uppväxt.
– Alfred Nobel var ett invandrarbarn. Han växte upp i Ryssland, dit de fick åka när hans pappa flytt undan sina skulder. Hans pappa var uppfinnare och deras liv var en bergochdalbana, säger Gunilla Lundgren.
Eleverna får sedan börja arbeta med årets pristagare. Under förra hösten, då ett filmteam följde arbetet, jobbade de med Alice Munro och gjorde bland annat egna dikter. I höst har årets åttondeklassare arbetat med Patrick Modiano, och bland annat läst "Dora Bruder", berättelsen om en judisk flicka som dödas i koncentrationslägret i Auschwitz.
– Det har passat väldigt bra för Dora Bruder är 14 år, precis som eleverna. Och det handlar om något som verkligen berör dem, säger Gunilla Lundgren.
Hon är väldigt stolt och glad över att elevernas arbete nu visas upp för allmänheten. Filmen av Birgitta Öhman har verkligen lyckats komma nära barnen i arbetet, tycker hon.
– Det är inte bara flyhänt berättat, utan man kommer verkligen nära dem och får se hur hårt de arbetar med det här. Det är inte bara hejsan svejsan så kommer en Nobelpristagare utan det är en process som pågår hela hösten, säger Gunilla Lundgren.
Hon berättar att många elever verkligen tar till sig av hennes första påstående att vem som helst av dem kan bli Nobelpristagare. Det är just därför projektet är så viktigt, och lika angeläget nu 26 år senare.
– För eleverna blir Nobelpriset ett sätt att upptäcka att de är en del av världen. De upptäcker att när vi talar om Dora Bruder så talar vi samtidigt om dem själva. Det handlar om att upptäcka världen, språket och sig själv, säger hon.
Dokumentären "Nobel i Rinkeby - en språklig utmaning" sänds i SVT2 på söndag 7/12 klockan 19. Den sänds även i Kunskapskanalen den 11/12 och i SVT2 den 21/12.

Rinkebyskolan bjuder in Nobelpristagare

Varje år gör elever i årskurs åtta på Rinkebyskolan i Stockholm ett projekt om Nobelpristagarna, och fokuserar särskilt på litteraturpriset.
Eleverna gör ett häfte med texter och illustrationer om årets pristagare och om Alfred Nobel.
Pristagaren bjuds in att i samband med prisutdelningen besöka Rinkeby för att ta emot häftet och medverka vid ett framträdande.
Ofta tackar Nobelpristagaren, eller någon släkting, ja till elevernas inbjudan.
Gå till toppen