Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Därför blir lastbilarna fler på E6

Lastbilstransporterna minskar. Men på E6:an går utvecklingen åt motsatt håll.

Bild: Sven-Erik Svensson
Varje dag kör tusentals lastbilar på E6:an genom Skåne och de blir fler och fler. Det visar siffror som Trafikverket löpande tar fram.
Generellt i landet minskar dock lastbilstrafiken som ett resultat av framför allt lågkonjunkturen. Det visar statistik från den statliga myndigheten Trafikanalys.
Att det ser annorlunda ut i västra Skåne har flera förklaringar. Här kompenseras nämligen den generella nedgången av en rad faktorer som gör att den totala lastbilstrafiken istället ökar.
En faktor är läget. E6:an är vägen till de hamnar där gods både till och från Sverige passerar. Exempelvis Trelleborg, Malmö och Helsingborg har alla kopplingar till Danmark och kontinenten och tack vare det också en hel del lastbilstrafik. 80 procent av det gods som passerar gränserna på lastbil transporteras med utländska fordon och till skillnad från den inhemska lastbilstrafiken har den utländska ökat sedan lågkonjunkturen 2008-2009.
Att de utländska lastbilarna är många på E6:an och på motorvägarna i södra Sverige går att se när man färdas på vägarna. Förra året lät branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag räkna dem vid E4:an i småländska Ljungby.
– Vi hade folk på plats under ett dygns tid. 51 procent av de lastbilar som passerade var utländska visade det sig, säger Åsa Sköld, pressekreterare i Sveriges Åkeriföretag.
Att många av dem kom från E6:an kan man utgå ifrån eftersom den snabbaste vägen till och från kontinenten går just via E6:an.
En annan faktor är att många transportaktörer valt att placera sina lager och knutpunkter nära E6:an i Skåne. I exempelvis Helsingborg och Landskrona har de senaste åren flera stora aktörer etablerat sig vid vägen. Postnord, Ica-lagret och DSV för att nämna några. Det driver naturligtvis trafik och inte helt oväntat visar statistiken att strax söder om trafikplats Kropp, där E4:an tar av in i landet, finns den högsta siffran för antal passerande lastbilar på hela E6:ans sträckning i Skåne.
En avgörande tidpunkt för transportnäringen i Sverige var lågkonjunkturen 2008-2009. Då minskade mängden transporterat gods på lastbil i Sverige i ett slag med 15 procent. Innan dess hade uppgången varit stadig sedan mitten på 1980-talet.
Samtidigt minskade den körda sträckan för lastbilarna bara med sju procent vilket kan ses som ett tecken på ytterligare en faktor som driver lastbilstrafik även i lågkonjunktur. Kravet på att varorna ska fram i rätt tid.
– Vad som hände i lågkonjunkturen var att fyllnadsgraden minskade, säger Monica Jadsén Holm, miljöchef DB Schenker.
Det betyder just det, att även om varorna inte är lika många så måste de fram ändå och därmed blir transporten kvar.
Schenker, liksom alla andra speditionsföretag, arbetar ständigt med detta, att köra godset så effektivt som möjligt och i det sammanhanget är E6:an en viktig länk.
– Vi kör linjetrafik mellan exempelvis Göteborg och Malmö och Göteborg och Helsingborg och har fått tillstånd att testa en specialenhet som är längre än en vanlig lastbil, en dragbilsenhet på 32 meter, säger hon.
Varje natt körs enheterna mellan lagren där godset packas om till mindre bilar och distribueras lokalt.
Men det är svårt att minimera transporterna samtidigt som det finns ett krav på snabbhet. Och det blir inte enklare.
En tydlig trend just nu är nämligen den ökande e-handeln. Där finns varorna ofta någon helt annanstans än där köparen finns. Kanske till och med i ett annat land eller på en annan kontinent.
På Postnord:s nya stora nya terminal utanför Helsingborg arbetar man mycket med e-handel och där märks utvecklingen. Inom e-handeln är paketen ofta olika stora men inte så tunga. Dessutom ska de distribueras till många olika mottagare. Ett pussel som riskerar att ge fler transporter för att det ska gå tillräckligt snabbt.
– Den kvalitet som våra kunder efterfrågar är ofta hastighet och att paketen ska komma i rätt tid, säger Christen Asmundsson på Postnord.
Ytterligare en faktor är att produktion av varor och konsumtion av varor kommer allt längre ifrån varandra. Det tydligaste exemplet är när företag flyttar sin produktion utomlands och sedan ska varorna tillbaks för att konsumeras.
Utöver detta är E6:an en stor väg som förbinder en rad större och mindre städer i västra Skåne vars invånare alla vill ha tillgång till varor som i många fall fraktas på lastbil. Faktum är att den vanligaste lastbilstransporten i Sverige är en kort transport inom det egna länet. Nära sju av tio transporter med svenskregistrerade lastbilar ser ut så.
Sammantaget innebär det att lastbilstrafiken på E6:an i Skåne tydligt har ökat och det finns mycket som tyder på att den kommer att öka även framöver. Konjunktursvängningarna påverkar transportbranschen mycket och de försök som pågår med att flytta gods från lastbil till exempelvis tåg eller båt har ännu inte givit några tydliga förändringar enligt den statistik som Trafikanalys löpande presenterar.
Gå till toppen