Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Familj

Carmen gav livet en ny riktning

En Carmen i batikklänning och bara fötter fick henne fast. När 13-åriga Suzanne Flink reste hem från Göteborg den där natten hade något hänt. Kärleken till operan var född.

”Folk brukar säga att jag är rättfram, ibland kanske lite väl mycket. Men kanske blir man klokare med åren”, säger Suzanne Flink, sopran i Malmö operakör. På söndag fyller hon 50 år.
– Det var 1978. Jag åkte buss hem till Åhus på natten och klev in i mitt rum. Där stod jag och tittade på mina Abba-affischer. Nu hade jag hittat något annat. Jag blev som förälskad av den där 70-talsfärgade Carmen på Storan i Göteborg, säger Suzanne Flink.
Att vara 13 år och operanörd i Åhus var inte så lätt. Suzanne Flink hittade några operetter bland pappans skivor. Annars var det radion som gällde. När det var opera satt hon beredd med kassettbandspelaren.
– Åhus på den tiden var inte så fint som nu. Husen var nedgångna och där fanns inte den anda som jag behövde. Jag hade nog mått bättre av att växa upp i en större stad.
Körsången blev hennes andningshål. Musikläraren Gunhild Laurén blev hennes mentor. Det var också hon som hade arrangerat resan för att se ”Carmen” i Göteborg.
– Jag glömmer aldrig när Gunhild frågade mig om jag ville sjunga i Åhus flickkör som hon ledde. Där lades grunden till allt. Där kunde jag odla passionen och kärleken till musiken.
I föräldrahemmet i Åhus fanns visserligen ett visst musikintresse, men ingen tradition av att studera. Mamman var sömmerska och spelade revy som ung. Pappan var militär på P6 och sjöng i kör.
– De var kreativa och konstnärliga, men på ett praktiskt sätt. De kom från fattiga förhållanden. Jag har två äldre bröder och ingen av dem har musik som yrke, säger Suzanne Flink.
Efter gymnasiet i Kristianstad blev det mera allvar med musiken. Hon studerade ett år på Glimåkra folkhögskola och pluggade musikvetenskap i Lund. Sedan kom hon in på Musikhögskolan i Malmö och byggde på med två år på Musikhögskolan i Stockholm.
– Jag var sedan gymnasiet fullständigt inställd på att bli sångerska. Det fanns inget annat.
Efter några år i Stockholm som frilansande sångare och sångpedagog flyttade hon, dåvarande maken och dottern Maja tillbaka till Malmö. Året därpå blev hon fast anställd i Malmö operakör. Vid sidan om driver hon egna projekt och är mån om att behålla den höga nivån även som operasolist.
Den här tiden på året är den mest hektiska. Hon är med i både ”Doktor Zjivago” och ”Greve Ory”. Däremellan är det repetitioner och förberedelser framåt. Sedan är det flera julkonserter och nyårsgala.
Samtidigt planerar hon för födelsedagsfesten i januari. Hon kommer in på ett annat område som hon utvecklat på senare år: klädsömnad.
– Jag växte upp i en syateljé och har fått med mig mycket kunskaper som jag inte riktigt visste att jag hade. Jag upptäckte det för några år sedan. Nu syr jag egna konsertklänningar och är särskilt intresserad av äldre tiders kläder. Till min fest med temat ”elegant dekadans” syr jag en 30-talsklänning.
Som om det inte vore nog med sången och sömnaden har Susanne Flink ytterligare ett ess i rockärmen: skrivandet.
– Jag har två historiska romaner i byrålådan. Den jag tror mest på är en ungdomsroman som utspelar sig på Gulan, det hus där Malmö opera repeterar. Den handlar om en flicka som för nästan hundra år sedan gick på flickskolan som huserade där. Jag har inte haft modet att skicka in den till något förlag, men någon gång kanske, säger hon.
Feminismen och intresset för kvinnornas roll genom historien är en sak som syns i berättandet, men även i hennes engagemang i stort. Här kommer hon också in på operans ansvar och utmaningen i att locka nya grupper. Hon efterlyser mer nyskrivna operor som anknyter till aktuella ämnen som engagerar nya och yngre målgrupper.
– Ungdomar idag är så otroligt medvetna. Min dotter och hennes kompisar är glödande feminister med ett stort intresse för samhällsfrågor. Här har vi en jättechans att fånga de yngres intresse, men vi måste jobba på det och göra operan mera spännande.
Hon nämner ”Dead Man Walking” som hade premiär på Malmö opera 2006 som ett exempel på nyskriven opera som speglar aktuella händelser.
– Klart att vi ska fortsätta sätta upp Carmen, men vi måste ha nytt också. Det finns så mycket fördomar och barriärer som byggs upp tidigt. Därför är Operaverkstan en viktig verksamhet för att fånga barn och unga.

50Suzanne Flink

Familj: Dottern Maja, 16 år.
Bor: I Husie.
Yrke: Sopran i Malmö operakör.
Aktuell: Fyller 50 år den 14 december. Initiativtagare till en konsert i Husie kyrka den 7 februari till förmån för socialt utsatta.
Förebilder: ”Den italienska sångerskan Mirella Freni är min sångförebild. På det mänskliga planet väljer jag en historisk person: Elfrida Andrée. Hon var den första svenska kvinnliga domkyrkoorganisten och även telegrafist.”
Om att fylla 50: ”Det är lite coolt, faktiskt. Lite rock ’n’ roll på något sätt.”
Gå till toppen