Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Ryskt militärflygplan nära krock vid Kastrup

Igår var ett ryskt militärflygplan nära att krocka med passagerarflygplan vid Kastrups flygplats. 

Ett ryskt militärflygplan var nära att krocka med ett civilt passagerarplan utanför Kastrup i fredags.
– Det är anmärkningsvärt och mycket allvarligt, säger försvarsminister Peter Hultqvist.
Det ryska spaningsflygplanet var av typen IL-20, berättar Micael Bydén, Försvarsmaktens flygvapenchef, för Sydsvenskan. Det är samma flygplanstyp som var inblandad i en liknande incident 3 mars i år.
Flygtrafiken vid Kastrup är utsatt när den militära aktiviteten i luftrummet över Östersjön ökar. Det ryska militärflygplanet befann sig vid minst två tillfällen i in- och utflygningsrummet från Kastrup. Eftersom flygplanet hade stängt av sin transponder betydde det att det var osynligt för den civila flygledningen, men militärens stridsledningscentral kunde se planet via sitt radarsystem och varnade den civila flygledningen i Malmö.
Samtidigt startade ett civilt flygplan från flygplatsen, och strax efter svängde det militära planet så att de båda planen låg på kollisionskurs med varandra.

– Jag tog kontakt med den civila flygledningen igen som då beslutade att det civila planet skulle svänga. På så sätt undvek vi en katastrof, berättar Daniel Josefsson, jaktledare på stridsledningscentralen i Luleå, för Dagens Nyheter.
Obekräftade uppgifter gör gällande att det var bolaget Cimbers SAS-kodade flyg mot Poznan i Polen som tvingades väja för det ryska spaningsflyget. SAS informationschef Knut Mårten Johansen kan inte bekräfta eller dementera uppgiften.
– Vi har inte fått någon avvikelserapport från piloten om att något gränsvärde skulle ha överskridits. Du får vända dig till myndigheterna.
Luftfartsverket vill inte säga något om vilket plan som var inblandat innan utredningen är färdig.

Varken Luftfartsverket eller Försvarsmakten vet ännu hur nära en kollision det var, men planet var långt under gränsen för det avstånd som minst ska vara mellan plan i luften.

En liknande incident hände i mars månad. Då var ett ryskt signalspaningsplan bara 90 meter från att kollidera med ett SAS-plan som just hade lyft från Kastrup på väg mot Rom.

Fredagens händelse skedde i internationellt luftrum och svenskt luftrum kränktes inte, påpekar Micael Bydén, Försvarsmaktens flygvapenchef. Men Kastrups flygtrafik är utsatt. Flygplatsens in- och utflygningsområde ligger delvis över internationellt vatten, och koncentrationen av civilt flyg är stor. Nu blandas den med fler militärplan.
– Den militära närvaron över Östersjön har ökat signifikant senaste två åren. Kriget i Ukraina, och Ryssland som flyger mer och övar mer, det lockar hit andra nationaliteter än de som normalt är här, säger Micael Bydén.
Enligt Luftfartsverket och Transportstyrelsen flyger militärplan dagligen i området utan transpondrar för att inte bli upptäckta, skriver Dagens Nyheter. Men det är bara den civila flygledningen som inte kan se planen. Militären upptäcker planen ändå.
– Varför de gör det kan de bara själva svara på. För mig är det förvånande, det är olyckligt, olämpligt och innebär fara för dem själva och inte minst för andra, säger Micael Bydén.
Malmös flygplats Sturup har inte samma in- och utflygningsområde som Kastrup.
Enligt danska flygvapnet cirkulerade minst ett ryskt militärflygplan i luftrummet mellan Kastrup och Bornholm under fredagen.
– Jag vill inte säga vilket slags plan det var eller om det ett eller flera, säger Jesper Duevang Rasmussen, örlogskapten och pressofficer vid det danska flygvapnet, till DN.se.
Kommer regeringen att agera?
– Så här långt har vi valt att tala om hur det förhåller sig i sak, att det var ett ryskt statsluftfartyg och lagt de här synpunkterna offentligt på det inträffade. Och om vi ska vidta fler åtgärder är inget jag vill kommentera i dag, säger försvarsminister Peter Hultqvist.
Peter Hultqvist tycker att det är olämpligt och oansvarigt att Ryssland frekvent flyger utan transpondrar.
– Det är anmärkningsvärt och mycket allvarligt, det är risk för att det inträffar olyckor som ytterst kan leda till dödsfall.
– Vi har ändå kontroll på vad som sker i Östersjön, det är något man kan framhålla. Jag tycker att flygvapnets personal har gjort ett bra jobb.
Utrikesminister Margot Wallström (S) är informerad om händelsen men det är oklart om och i så fall hur utrikesdepartementet (UD) kommer att agera.
– Vi avvaktar mer information för att få helhetsbild, säger Anna Buhré Kervefors på UD:s presstjänst.

Vet du mer?

Mejla gärna kontaktuppgifter till 71234@sydsvenskan.se.
Gå till toppen