Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Lång väg mot bättre vägar

Det är lätt att klaga på en väg. En annan sak att bygga om den. Conny Ragnarp, projektledare på Malmö stad har ägnat åtta år åt att förbereda den pågående ombyggnaden av trafikplats Spillepengen.

– Inom Trafikverket är åtta år för en sådan här ombyggnad oerhört forcerat, säger han.
Projektet är det största på många år för att höja säkerheten och framkomligheten längs E6:an i Skåne. Framöver ligger bara två andra ombyggnader i större skala i Trafikverkets planer:
* Trafikplats Rebbelberga där väg 13 möter E6 vid infarten till Ängelholm byggs ut och om 2016-2017.
* Trafikplats Flädie vid Lomma där 108:an möter E6:an byggs om 2017-2018 för att öka kapaciteten.
* Dessutom byggs en bussramp där Vinstorpsvägen från Lomma korsar E6:an söderut för att snabba på busstrafiken mot Malmö–Lund 2017-2018.
Varför inte mer? När E6-trafikanterna gett synpunkter på vägen i samband med Sydsvenskans serie är till exempel en utbyggnad till tre filer – helst längs hela sträckningen i Skåne – ett av de vanligaste önskemålen.
– Fördelarna med tre filer beror på vem man frågar, konstaterar Anders Åkerblad, samhällsplaneringschef på Trafikverket i Kristianstad.
Pulsådern E6 är förvisso oerhört viktig i det skånska vägnätet, säger han. Samtidigt utgör den ett trafiksäkert system i dag, enligt Trafikverkets sätt att räkna.
– Tre filer ger ökad tillgänglighet och minskad störningskänslighet. Men ur säkerhetssynpunkt är det inte säkert att det är bättre, säger Anders Åkerblad.
Dessutom handlar det om vart trafiken ska ta vägen.
– Trafiken ska ju in i städer som Malmö, och med tre filer på vägen dit flyttar man bara problemet någon annanstans. Tre filer kräver också utbyggda trafikplatser.
Större städer som Malmö och Helsingborg har dessutom ambitionen att inpendlingstrafiken ska minska i tillväxt till förmån för kollektivtrafiken. Då ligger det inte heller i städernas intresse att öppna möjligheterna till inflöde.
– Det är ju också en fråga om miljömål. Vill man verkligen ha mer och snabbare trafik genom att bygga tre filer?
Nej, visar exemplet Spillepengen i Malmös utkant. Där byggs en bro över rondellen för den passerande trafiken ut ur och in i Malmö.
Men absolut inte med huvudsyfte att underlätta för den trafiken, även om positiva sidoeffekter förstås uppstår både för den och vägnätets ringlinjer runt Malmö.
Trehundramiljonersprojektet handlar i stället om att få flyt i trafiken till och från Norra hamnen, den allt mer betydelsefulla Sverigeporten för gods.
Hamnen ingår i en EU-korridor för transporter som sträcker sig från norra Skandinavien till Malta i Medelhavet. Och av de uppåt 40 000 fordon per dygn som rör sig genom trafikplatsen blir allt fler lastbilar.
Så nu pågår ombyggnaden för fullt. Conny Ragnarp började jobba med den 2007 när samtalen om projektet började. Han jobbar på gatukontoret i Malmö, och det blev kommunens sak att hålla i trådarna.
Bygget är en samproduktion mellan Malmö och Trafikverket där Malmö betalar sextio procent av kostnaden.
– Det fina var att det egentligen inte fanns några alternativ till att bygga en bro över rondellen. Det ingick i framtidsplanerna redan 1977 när cirkulationsplatsen byggdes, så det förkortade planarbetet, säger Conny Ragnarp.
Men en ombyggnad av en trafikplats är ändå en närapå evighetslång process.
Den ingriper allt från planering, samråd, remissrundor, diskussioner med markägare och berörda företag, tillstånd och arkeologiska undersökningar till – bevarandeplan för grodorna i dammen intill.
Dessutom fick bygget plötsligt tidigareläggas två år för att det inte skulle krocka med utbyggnaden av järnvägen intill och därmed försenas till 2020. En rusch utan like i sådana här sammanhang.
I dagarna avslutades gjutningen av mittpartiet på bron. Två avsnitt återstår.
– Bara planen för gjutningen av den 371 meter långa bron är på 19 000 sidor dokument, säger Joakim Kjellberg, entreprenören Peabs platschef.
Något att tänka på för den som tycker att vägen den brukar köra på ska förbättras och kräver snabba ryck.
Gå till toppen