Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Ur Åke Arenhills rika bildskatt

Galleri Final, Malmö, t o m 21/12 samt 17/1–22/2.

Bild: ÅKE ARENHILL
Sätt en penna eller pensel i Åke Arenhills hand, och fram träder en trollkonstnär. Djärvt tar hans linjer papperet i anspråk, medan silhuetter och rytmer till synes lekande lätt får sin form. I snart 75 år har han arbetat som bildkonstnär, illustratör, scenograf, programledare i radio och tv bland mycket annat. Alltid med gnistan i blicken, och känslan för färgernas spel. Fortfarande verksam avslutar han nu Galleri Finals tid på Helmfeltsgatan. Här visar han några sena, koloristiskt sprakande gouacher, men framför allt ett urval av sina illustrationer i nytryck.
Född 1920 debuterade han redan tjugo år gammal som målare, men det var främst med sina illustrationer och reklam- och modeteckningar som han för den breda publiken blev känd. Under 1960-talets början inledde han det nära samarbete med Femina, vilket markerade starten för en gyllene epok inom svensk grafisk form. På veckotidningens sidor samlade redaktören Finn Nyebølle ett gäng oslagbara tecknare, förutom Arenhill, Jane Bark, Dan Jonsson, Ib Thaning och Per Åhlin. I generösa uppslag fick deras sinnrika illustrationer fritt utrymme, alla med sitt personliga språk.
Ungefär samtidigt gavs skriften ”Hur man gör reklam” ut på Bonniers förlag. Med text av Arenhill och bild av Åhlin utgör den en oförglömlig handbok i reklamens ädla konst, genomsyrad av den humor och träffsäkra skärpa som kännetecknar bådas arbete.
Så njut av Arenhills nu aktuella illustrationer. Med en iakttagelseförmåga lika distinkt som den svärta han brukar, lockar han fram karaktärer och historier, i böljande linjer och genomlysta färger. Det är en rik bildskatt som behållit sin dragningskraft, oberoende av tidens gång.
Gå till toppen