Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

Carola kom i skymundan

Malmö brandkårs orkesters julgala med Carola, Gunilla Backman, Christer Nerfont och Nils Olsson. Dirigent Anders Eljas, presentatör Anders Aldgård.
Malmö arena 20/12

Malmö brandkårs orkesters julgala med Carola, Gunilla Backman, Christer Nerfont och Nils Olsson. Dirigent Anders Eljas, presentatör Anders Aldgård. Malmö arena 20/12

Bild: Patrick Persson
Carola Häggkvist är nyhet nu efter "Så mycket bättre". Men under lördagens första brandkårskonsert i Arenan var hon snarast sval och aktade sig för att ta ut svängarna. Kanske sparade hon sig inför konsert nummer två.
Hursomhelst blev det betydligt mer av halvviskande sång än av det berömda Carolatrycket, där hennes unika kvaliteter sitter. Låtvalet var inte heller så djärvt att man satte luvan i halsen; ett medley på hennes största (melodifestival)hits, "Evighet" och så "En stjärna lyser så klar" från "Jul i Betlehem"-albumet. Inget fel på att ta en duett med operatenoren Nils Olsson, men då måste man nog vackert trycka pedalen i botten för att inte bli omkörd med råge.
Först i "Joy To The World" i gospeltappning, nästan sist i programmet, släppte Carola - med gott stöd av de skickliga och entusiastiska körsångarna - loss på allvar, gav sig ut i publiken och tog en svängom med en tomte. Sällsynt mycket aktion för att vara på denna gala, annars handlade det mest om att stå still och släppa fram välljud.
Precis detta gjorde förstås Christer Nerfont och Gunilla Backman med den äran. Här sparades det inte på krutet i onödan och bägge såg till att verkligen nyansera, tolka och göra något av sina nummer. Nerfont hanterade bland annat "That's Life" och "This Is The Moment" ur musikalen "Jekyll & Hyde" med världsvan pondus och glimten i ögat.
Backman var förstås helt i sin mammas West End i "I Dreamed A Dream" ur "Les misérables". Hon signerade också en känslig version av Susan Boyles signaturnummer "Who I Was Born To Be" och en pigg och uppsluppen "The White World of Winter".
Däremot slutade Gunilla Backmans och Carolas gemensamma sammanflätning av "Get Happy" och "Happy Days Are Here Again" som varken hackat eller lutat. Det var snarast så att bägge sångerna försvann.
Orkestern under Anders Eljas gjorde ett verkligt gediget och musikaliskt dagsverke. Den blir inte direkt sämre med åren, tvärtom.
Nils Olsson fick eftermiddagens starkaste bifall (före finalnumren) för sina obligatoriska insatser i "Sankta Lucia/Nessun Dorma" och "O helga natt". Jag tar det som en bekräftelse på att julen, och brandkårens julgalor, framför allt ska vara bekräftelser.
Gå till toppen