Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

”Dörren till klassrummet har öppnats”

Hon vill ge sina elever några av dagens bästa timmar. Läraren Kim Sjöberg är glad varje dag hon går till jobbet på Rörsjöskolan. När hon är ledig pluggar hon pedagogik.

” Jag möter barnen där de kommer ifrån och följer dem dit de ska”, säger Kim Sjöberg som är förstelärare på Rörsjöskolan i MalmöBild: Hussein El-Alawi
Kim Sjöberg har präglats av den mångkulturella miljön på Rosengård där hon växte upp. Hon sprang ut och in hos kompisarna, mellan världar och kulturer.
– Det är därför jag vill jobba här på Rörsjöskolan, den erbjuder mångfald och speglar staden. Miljön känner jag igen från min egen skoltid och har längtat tillbaka till.
När ett lärarvikariat dök upp förra året tog hon chansen.
– Jag fick min första egna klass. Jag hade längtat efter det.
Sedan i höstas är hon en av tre förstelärare på skolan, som ligger ett kvarter från Värnhemstorget. Förutom undervisningen ska hon utveckla pedagogiken på skolan för att fler elever ska nå sina mål.
– Jag vill absolut vara i klassrummet, men nu får jag tid att utveckla min undervisning i samarbete med rektor. Att arbeta i ett klassrum kräver ett tydligt ledarskap. Då får man en trygg miljö och barnen kan ta utmaningar.
Kim Sjöberg är utbildad för årskurserna ett till sex och dessutom fritidspedagog. Hon har också erfarenhet av hur det är att jobba i förskola och i förskoleklass.
– Jag har hittat var jag vill vara – i skolan. Jag har fått ett helhetsperspektiv och en förståelse för andra yrkesgruppers arbete i skolan. Jag möter barnen där de kommer ifrån och följer dem dit de ska.
– Jag började på lärarhögskolan direkt efter gymnasiet och blev klar 2009. Yrket är i ständig förändring. Det är roligt att vara lärare idag. Dörren till klassrummet har öppnats och vi lär av varandra. Det bästa med jobbet är alla möten och möjligheten att utvecklas tillsammans med andra, barn, föräldrar, kollegor och ledning.
Kim Sjöberg har alltid förkovrat sig. Just nu arbetar hon på en mastersexamen i pedagogik (femtio procent) och räknar med att vara klar om ett och ett halvt år.
– Varannan vecka fokuserar jag på min dotter, varannan vecka jobbar jag hela tiden.
Då är det de tjugotvå barnen i hennes trea som gäller. Just nu gläds de åt att det kan bli ett extra val i mars. Det innebär att de får fortsätta att diskutera politik i klassrummet.
– De är jätteintresserade av politik. Jag vill knyta klassrummet till samhället och undervisningen till det som barnen är intresserade av så att det blir meningsfullt för dem.
Under höstterminen har de besökt valstugor, bildat egna partier och haft många och långa diskussioner. Kim Sjöberg menar att för henne som lärare är det viktigt att gå utanför sin bekvämlighetszon och våga låta barnen röra sig i klassrummet och själv se på vad som händer.
– Vi lär oss tillsammans och av varandra. Det ska vara roligt i skolan.
Mycket handlar förstås om att stärka elevernas självkänsla och få dem att inse att det utifrån den egna förmågan finns olika sätt att nå sina mål.
En del i lärarjobbet för Kim Sjöberg är att göra föräldrarna delaktiga i sina barns vardag. Hon bloggar om skoldagarna och bjuder in till gemensamma aktiviteter.
– Jag går till jobbet med glädje varje dag. Men det är också ett stort ansvar. Föräldrarna lämnar över det finaste de har till oss i skolan.
Och Kim Sjöberg lämnar sällan sina elever – inte ens när hon går hem.
– Delvis är det förstås en erfarenhetsgrej att kunna släppa jobbet när man är hemma. Men jag har alltid haft höga ambitioner och jag vill vara en förebild, som de förebilder jag själv har haft.
Att man kan nå dit man vill är hon ett bevis för.
– Jag trivdes i skolan, men det var inte alltid så lätt och mina föräldrar har ingen akademisk bakgrund.
Kim Sjöberg inser att det är bra att ha en alternativ plan om hon skulle känna att hon inte kan ge allt i klassrummet.
– Jag är också sugen på att forska. Som lärare går det inte att låtsas. I mitt arbete är jag mitt eget verktyg. Jag ville bli lärare redan när jag var fem, sex år. Min moster är lärare och en riktig eldsjäl. Jag var med henne i skolan och hon arbetade väldigt kreativt.
Det är bara att konstatera att en brinnande själ kan gå i arv. Än lär forskarvärlden få vänta.

Kim Sjöberg

Född: 1986.
Bor: I Malmö.
Familj: En dotter, 4 år.
Gör: Förstelärare på Rörsjöskolan i Malmö.
Fritid: Läser en masters i pedagogik på halvfart, dansar zumba, umgås med vänner.
Bästa ämne i skolan: Bild och musik.
Värsta ämne: Slöjd, särskilt att virka.
Svårt: Att inte vara pedagog hemma.
Motto: Allt går att lösa. Tänk positivt.
Gå till toppen