Kultur & Nöjen

Han flyttar till Malmö för att starta dockteater

Han vill skapa något nytt. Något att komma hem till, där han får känna sig som fri konstnär då och då mellan frilansuppdragen. Nu ska skådespelaren och dramatikern Erik Holmström starta Malmö Dockteater för en vuxen publik. 

Teaterbranschens strukturer kan begränsa en. Det är ett hårt tryck både inne från teatern och ute från samhället. Att överleva. Att få bra recensioner. Att få arbete efter produktionen är slut. Att ha en treårsplanering.
– Därför kan scenkonsten idag bli lite försiktig, säger Erik Holmström.
Att göra försiktig teater är inget som han vill förknippas med. Han är regissör till den uppmärksammade föreställningen ”SCUM-manifestet”, som i Turteaterns version väckte stark samhällsdebatt.
Bland prylar, färgburkar och verktyg har Malmös nya dockregissör sin verkstad. Platsen heter Underverket och huserar i samma byggnader som Potato Potato och Karavan. På två kontorsstolar sitter två dockor gjorda av kartong, papier-maché, ståltråd och plaströr. Den ena har svart hår, grå kostym, heter Roland och är sociolog och den andra är ljushårig och Holmströms alter ego och är regissör, än så länge utan namn.
– Jag vill våga vara konstig och inte gå med på folks förväntningar. Hela samhället präglas av att man ska stryka medhårs och den nutida scenkonsten ska gärna vara galen, men trevlig galenskap inom vissa ramar. Jag vill försöka bli mer kompromisslös, säger Erik Holmström.
Är inte dockteater lite ”old school”?
– Jo. Jag vet inte så mycket om dockteater, förutom att jag sett bilder från dockfilmer och marionetteater. Detta med masker och dockor är en av de äldsta teaterformerna. Vad jag vet så finns det ingen dockteater i Malmö och inte heller någon uttalad vuxen dockteater i hela Sverige.
Du har ju varit Stockholmsbaserad i många år, så varför Malmö?
– Jag gick på scenskolan i Malmö och visste att det gick att göra bra saker här, men hittade ingen lokal då. Jag gick ut 2008 och fick jobb direkt på Turteatern i Stockholm som konstnärlig ledare. Men valde att sluta för ett och halvt år sedan.
Varför då?
– Bland annat för att det blev svårt att komma vidare konstnärligt. Vi blev också en teaterfabrik. Stockholm är lite av en död stad, allt är väldigt konserverat och saknar spontanitet. Något det finns mer av här i Malmö. Jag flyttade hit för att starta en teater!
Och en teater blev det och urpremiär blir det i slutet av april 2015. Statens Kulturråd har gått in med stöd till Malmös Dockteater, men Region Skåne och Malmö Stad sa nej.
– De ansåg att vi som medverkar var för lite Malmöbaserade. Men det kanske är nyttigt för mig som vit man att känna på att inte vara normen, säger han.
Teatern kommer till viss del finansieras ur egen ficka.
– På ett sätt kan det ge mer frihet.
Nu väntar ett intensivt arbete för Erik Holmström. Femton dockor ska byggas och föreställningen ska ha sju scenrum.
– Jag går verkligen igång på detta med dockor. Att jobba i en modellvärld där jag kan kontrollera och styra. Det är nästan som en sadistisk ådra och man får spela Gud.
Pjäsen som går under arbetsnamnet ”Vi bara lyder” är baserad på en reportagebok, med samma titel, av sociologen Roland Paulsen.
– Det är en studie om arbetsförmedlingen som kommer ut i bokform i vår. ”Vi bara lyder” handlar om de anställda och organisationen och min pjäs bygger bland annat på autentiska citat från boken. Temat är lydnad och att roller vi har i arbetslivet kan påminna om dockor. En sorts avhumanisering där vi lyder order, följer chefens önskan och lånar ut vår kropp till arbetsgivaren.

Erik Holmström

Regissör, dramatiker och skådespelare
Bakgrund: Malmö Scenskola 2004–2008, Före detta konstnärlig ledare till Turteatern i Stockholm, regisserade "SCUM-manifestet" med Andrea Edwards.
Aktuell: Upphovsman till Malmö Dockteater med urpremiär av ”Vi bara lyder” (efter boken med samma titel av Roland Paulsen) Andrea Edwards, Rikard Lekander och Nils Dernevik kommer också ansluta sig till Malmö Dockteater.
Gå till toppen