Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Där inget är tryggt

”MO”, Johan Berggren Gallery, Malmö, t o m 17/1.

David Douard i Malmö.
David Douards konst är som hämtad från science fictionfilmens kraschade utopier och gatukonstens undergroundkultur. Nu hemsöker hans vålnader Johan Berggren Gallery, där de obesvärat rör sig mellan installationer, fontäner och säregna objekt.
Mest liknar de kanske hybrider av robotar och klassisk skulptur, som utan betänkligheter upplöser gränsen mellan verklighet och fiktion. Vad som visas är en utställning av världsklass.
Douard är fransmannen som nyligen fyllda trettio år är på god väg att erövra den internationella konstscenen. I somras intog han i ensamt majestät de grandiosa salarna i Palais de Tokyo, Paris främsta museum för samtidskonst. Redan för något år sedan gästade han Malmö, då med en mindre presentation på Signal.
Nu är han tillbaka med sina muterade livsformer, hälften människa, hälften maskin, försedda med blanka metallben och gympaskor. Men det är helheten som imponerar. Ungefär som om hade han konstruerat en spegling av nutiden, genomträngd av virus, splittrade informationsflöden och havererade ambitioner. Konsekvent blandar han det artificiella med det organiska, och låter vattnet porla som en påminnelse om det levande och oförutsägbara. Inget är tryggt eller slutet i sig självt, men möjligheterna till utveckling, transformation eller kollaps många.
På Signal framstod ägget som centralt, och här återkommer det bland krossade skal och spruckna sfärer, kanske som symbolen för alltings början. Tveklöst är David Douards konstnärskap väl värt att lära känna.
Gå till toppen