Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

Slalomstjärnan tar in miljoner i ny transporttjänst

Slalomstjärnan Thomas Fogdö är en av grundarna av Malmötjänsten Packbud.
Packbud i Malmö är en ny transporttjänst som utnyttjar ledigt utrymme i lastbilar för flytt av exempelvis möbler. Nu tar grundarna Mikael Funa, Pär Wredendahl och utförsåkaren Thomas Fogdö in tre miljoner kronor och satsar på att bli störst i Sverige.
– Vi vill bli ett Ebay för transporter. Förhoppningen är att bli den största marknadsplatsen för den här typen av tjänster i Sverige, säger Mikael Funa.
Han är den av grundarna som arbetar aktivt i bolaget. I dag är de tre heltidsanställda och 13 delägare i bolaget. Kontoret finns på inkubatorn Minc i Malmö.
– Idén fick Thomas Fogdö för ett antal år sedan. Han är väldigt miljöintresserad och föreläser mycket runt om i landet och kör mycket bil. Han tänkte att det borde gå att optimera ytorna i transportbranschen bättre. Flygbranschen och hotellbranschen har kommit långt med att utnyttja ledig kapacitet, men det finns fortfarande enormt mycket att göra i transportbranschen, säger Mikael Funa.
Mikael Funa, vd på Packbud.
Den som vill använda tjänsten lägger upp en förfrågan på Packbuds sajt om vad som ska transporteras och mellan vilka städer. Cirka 300 transportbolag är anslutna till tjänsten i dag och de får sedan möjlighet att ge frågeställaren ett erbjudande.
– Tanken är att transportbolagen ska kunna fylla sin last bättre och kunden ska kunna hitta en transport på ett enkelt sätt. Bättre användande av ledigt utrymme är bra både för ekonomin och miljön.
90 procent av kunderna är privatpersoner. Flytt av hushåll, möbler och mopeder är exempel på sådant som kunder behöver hjälp med.
Packbud tar betalt dels genom en mindre serviceavgift, dels genom att debitera transportören med en summa som motsvarar tio procent av transportvärdet.
Tjänsten lanserades för 1,5 år sedan och hittills har Malmöbolaget fått 4 000 förfrågningar utan att göra någon reklam. De tre miljonerna som de tar in nu via fem affärsänglar och riskkapitalbolaget Aggregate Media Fund ska i första hand användas till marknadsföring.
– Vi kommer att börja bearbeta Skånemarknaden. Marknadsföring är en stor del men vi kommer även släppa en ny sajt, mobilversion och app under första kvartalet 2015. Det är de stora grejerna för att vi ska uppnå lönsamhet i slutet av året.
Varför riktar ni in er på Skåne?
– Dels sitter vi här så det handlar om närheten till marknaden. Men sedan har vi märkt att många transporter utgår från eller landar i Skåne. Det är en region som ligger väldigt bra till när man ska transportera något. Både när det gäller transporter inom och till och från Sverige, säger Mikael Funa.
– Det här året så räknar vi med att växa på den svenska marknaden. Nästa steg är grannländerna, tillägger han.
Gå till toppen