Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Per Svensson: Hamrelius konkurs gör Malmö fattigare

Jag kände på mig att något inte var som det skulle när jag häromdagen gick förbi Hamrelius bokhandel i Caroli och såg ett litet anslag: stängt för inventering.

På onsdagen kom bekräftelsen. Hamrelius har gått i konkurs. Butikens framtid är osäker, för att uttrycka det barmhärtigt.
Det är en tragedi. Inte bara för Gudmund Hamrelius personligen utan också för det merkantila konsthantverk han personifierar (bokhandleriets traditionsrika konst) och för Malmö som kulturstad.
Gudmund Hamrelius är en institution i bokvärlden. Han är 84 år och har, tycks det, aldrig haft en tanke på att sluta jobba. Han är nu inne på sitt sjunde decennium i branschen.
Istället för att ta över föräldragården började Hamrelius i 50-talets början arbeta i Sveriges bästa bokhandel, Hedengrens i Stockholm. Sedan blev det egen bokhandel i Trelleborg, anställning på NK:s bokhandel i Malmö och sedan åter egen butik, nu tillsammans med hustrun Elisabeth, först i Hansa-Compagniet, därefter på Södergatan, sedan ett år i Caroli.
Han borde ha fått en guldkantad final på sitt långa yrkesliv i bokens tjänst.
Det är möjligt att den senaste flytten var ett strategiskt misstag. Det är möjligt att det kan finnas andra, specifika, faktorer bakom konkursen. Men djupast sett är Hamrelius haveri ett symptom på det pågående stora kulturella paradigmskiftet, den mäktiga digitala förändringsvåg som kan komma att svepa med sig inte bara videobutiker och boklådor utan också dagstidningar och förlag.
Den nätbaserade handeln har aktualiserat och skärpt en av den moderna ekonomins grundlagar: Volym vinner alltid. Växande volymer kan kompensera minskade marginaler, det vill säga sänkta priser, som i sin tur driver försäljning och skapar ännu större volymer.
När nätjättarna pressar priserna blir det till sist omöjligt för de platsbundna småhandlarna att konkurrera. En roman av Jan Guillou är en roman av Jan Guillou oavsett om den säljs på nätet eller över disk. Billigast framstår därför lätt också som bäst, trots att näthandeln varken kan erbjuda atmosfär eller personlig rådgivning.
Än så länge håller den fysiska bokhandeln stånd. Strategierna är två: Satsningar på allt som inte kan digitaliseras (författarträffar, kaffedoft). Natomodellen; samordning, centralisering, standardisering, en enda tung försvarskedja, läs: Akademibokhandeln.
Men hur länge kommer det att hålla? Och hur ska vi hitta de böcker vi inte visste att vi älskar när det inte längre finns några hyllor att hitta dem på?
Hamrelius i konkurs. Gregers antikvariat stänger på Helmfeltsgatan och blir nätbaserat. Digidöden hotar också stadskärnorna. Vi går mot en urbanitetens värmedöd där alla skillnader försvunnit, där samma kedjor överallt säljer samma reatoppar och samma kaffefärgade mjölk.
Varför ska man då ”gå på stan”? Peta padda kan man lika gärna göra hemma.
Gå till toppen