Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

En okänd bildskatt

Gustaf Tenggren – en biografi, Kartago.
Gustaf Tenggrens penna kunde förtrolla både svenskar och amerikaner. Hans liv tecknas nu i en spännande biografi, skriver Carolina Söderholm.

Gustaf Tenggren (1896–1970) var konstnären som lämnade en fattig torparbarndom för Walt Disneys filmstudio. Som en av USA:s älskade illustratörer toppar han än idag listan över landets mest sålda barnböcker, men är i Sverige närmast okänd. I en ny biografi skildrar Lars Emanuelsson och Oskar Ekman hans framgångsrika karriär och stormiga privatliv.
Gustaf Tenggren var till lika delar uppväxt på den västgötska landsbygden och i en arbetarförort till Göteborg. Tidigt väcktes hans konstintresse. Hans farfar dekorerade kyrkor i naivistisk stil och var känd som byoriginal i Magra socken. Även fadern var tecknare, men lämnade familjen för att emigrera till USA. Det var i hans fotspår Gustaf följde när han endast tretton år gammal började vid Svenska Slöjdföreningens skola i Göteborg, följt av Valands konstskola.
Att han som 20-åring fick äran att följa John Bauer i spåren som tecknare av sagoboksserien ”Bland tomtar och troll”, säger något om hans talang. Men Tenggren hade större ambitioner. Snart kom han att med sin penna tjäna svindlande summor på andra sidan Atlanten, vilka han delvis spenderade som utsvävande casanova.
Det är ett spännande livsöde som de två författarna kartlägger, skickligt berättad med väl avvägd balans mellan det konstnärliga och personliga. Omsorgsfullt följs Tenggrens väg från målmedveten ung porträttmålare till tongivande illustratör i New Yorks magasins-, reklam- och förlagsvärld. Under det blomstrande 1920-talet rullar miljonerna in, men efter börskraschen år 1929 hårdnar tiderna. Vid 1930-talets mitt värvas han av Walt Disney, och deltar som en av studions högst betalda konstnärer i utvecklingen av de första tecknade långfilmerna, med en avgörande roll för Pinocchios utformning. Men hans största succé blir en serie sött tecknade barnböcker, som med demokratiska ambitioner säljs i miljonupplagor till ett billigt pris, varav några även översätts till svenska.
Tenggren återvände aldrig till sitt hemland, vilket troligen är skälet till att han så länge glömts bort i den svenska konsthistorien. Emanuelsson och Ekmans bok är den första svenska publikation som mer ingående följer hans arbete, och med saklig skärpa sätter det i relation både till tidens konstscen och samhälle. Rikt illustrerad ger den generösa prov på Tenggrens tecknarkonst. Stilmässigt var han medvetet en kameleont, ibland snubblande nära sina förebilder, med en förkärlek för det dekorativa. Men det är som influerad av jugend, arts & crafts och prerafaeliternas ljuva skönhet som hans dragningskraft är störst. Det är inte svårt att förstå hur han kunde förtrolla såväl Walt Disney själv som generationer av amerikanska barn. Till synes utan möda manar han fram den nordiska granskogens prinsessor och troll, liksom Tusen och en natts orientaliska sagovärld och Söderhavets pirater. Det är en bildskatt vars tjusning består, och som förhoppningsvis nu får det genomslag hos den svenska publiken som den förtjänar.
Gå till toppen