Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Malja i full fart mot formel 1

Malmös racinglöfte Gustav Malja tar ett steg närmare drömmen om att köra formel 1. 2015 tävlar han in formel Renault 3.5, som i tio år varit plantskola för F1-cirkusen.

Gustav Malja är klar för formel 3.5.Bild: Jan Jönsson
Tanken var att 19-åringen skulle fortsätta ett år till i Formel Renault 2.0 Eurocup, men vintertesterna var så pass bra att han tar steget upp i förtid med brittiska Strakka Racing som nytt stall.
– Jag visade bra fart nästan direkt och att detta är något för mig redan nu, konstaterar Gustav Malja.
Säsongen inleds i mars med tester i Spanien. Sedan väntar 17 lopp på nio olika banor runt om i Europa, däribland klassiker som Silverstone, Nürburgring och Monaco.
– Ett realistiskt mål rent resultatmässigt är att konkurrera om rookiemästerskapet, säger Gustav Malja.
Han har haft en utstakad plan att nå formel 1 ända sedan han började tävla i gocart för snart tio år sedan. Steg för steg har han klättrat på racingens karriärstege och har nu nått plattformen Formel Renault 3.5 precis under formel 1.
Men det förändrar inte ursprungsplanen att köra F1 2018.
– Jag har alltid haft samma plan och det är att ta ett steg i taget, så nu är det bara detta som gäller, säger Gustav Malja. Men det känns så klart jättebra att redan ha nått så här långt och det är ett bevis på att jag är redo.
Det finns flera förare som har gått vägen via Formel Renault 3.5. Ett färskt exempel är dansken Kevin Magnussen, som vann mästerskapet 2013 under sitt andra år, vilket blev en biljett till formel 1 och stallet McLaren säsongen 2014.
– Självklart är det fantastiskt att kunna ha sådana förebilder som visar att det är möjligt. Gör man bra ifrån sig i den här klassen kan man nå hela vägen upp till formel 1 och det är det jag ser som en nyckel att köra den här klassen.
Loppen körs över 45 minuter och innehåller, precis som i formel 1, depåstopp. Varvtiderna skiljer bara med sju-åtta sekunder. Bilarna utvecklar drygt 530 hästkrafter och är något helt annat än det Gustav Malja rattat de senaste säsongerna. Men han känner sig redan hemma i sitt nya fartmonster.
– När du kommer in i en så pass stor bil är farten den stora omställningen. Känner man sedan att det finns ett grepp som svarar och balanserar upp hela bilen, så får man lite förtroende och då kan man nå långt, konstaterar han.
Gustav Malja blir andre svensk genom tiderna (efter Axl Danielsson 2005-2006) som tävlar Formel Renault 3.5-serien.
– Jag är väl medveten om att det här blir den största utmaningen hittills i min karriär, men jag lärde mig mycket under vinterstesterna och längtar redan efter premiären.
Inramningen kommer också att bli något utöver det vanliga med publiksiffror i F1-klass på mellan 30 000 och 50 000 åskådare.
Gå till toppen