Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Dricksen väcker många känslor

Det finns många orsaker till att kunder ger dricks. Krogkunden som har spenderbyxorna på sig kan uppfatta dricksen som ett tack för god service. Den som går på ett billigare ställe ser den mer som en uppskattning.

Paula Mulinari är lektor i socialt arbete vid Malmö högskola och har nyligen påbörjat ett forskningsprojekt om dricks..Bild: Mårten Svemark
Paula Mulinari, lektor i socialt arbete på Malmö högskola forskar om dricksens betydelse. Hon har ett år kvar på sin forskning om vad dricks betyder för både kunder och personal.
Dricks är ett fenomen som väcker många känslor hos både givare och mottagare. Det beror bland annat på att det inte finns något egentligt regelverk att hålla sig till. Det handlar mer om känslor och värderingar.
– Jag läste nyligen att några restauranger i USA hade avskaffat dricksen och trodde att det kanske var början på en trend. Men så verkar det inte vara. Vi kan samtidigt se att dricksen betydelse ökar inom andra branscher, som för städare på hotell.
Paula Mulinari tror inte att dricksen kommer att försvinna i Sverige. Hon är däremot rädd för att dess ekonomiska betydelse kommer att bli större för de anställda.
–  I takt med att fler har osäkra anställningar i restaurangvärlden förvandlas dricksen från det där extra till en viktig del av ekonomin. Men det är inte dricksens fel, det beror på att grundekonomin är för dålig.
Hon har sett flera anledningar till att kroggästerna ger dricks: tack för god service, uppmuntran och en medvetenhet om de dåliga villkoren inom branschen.
–  Män anger oftare serviceskäl än kvinnor, som sin tur ofta ger dricks för att visa uppskattning.
Tiden och av vilken anledning man är på krogen påverkar inställningen till dricks mer än gästens könstillhörighet. Lunchen föranleder sällan dricks, men kroggäster som är ute för att fira något är ofta mer generösa.
I en grupp gäster som är ute tillsammans finns det ofta olika inställningar till dricks och hur mycket man eventuellt ska lägga. Paula Mulinaris forskning visar att dricksen kan skapa en osäkerhet inför andra kunder när många människor konsumerar i grupp. Många anställda beskriver att dricksen påverkas mycket av kundernas humör när de kommer till ett ställe. En ledsen person kan få bra service men är kanske inte på humör att ge det där extra.
–  En spänning i mitt material är att medan kunderna betonar det individuella i dricksen, är det många av de anställda som delar på den.
Men det är just en mer individuell trend i dricksandet som Paula Mulinari sett i sin forskning. En trend som ger kunden mer makt över de anställda på restaurangen
Gå till toppen