Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Panoras ask öppnas på Möllevången

Efter fyra år återuppstår biograf Panora – på Möllevången. Sydsvenskan har gått husesyn och ställt frågan om Malmö är stort nog för två arthousebiografer, Panora och Spegeln.

Under 2000-talet har Möllevången blivit Malmös bultande hjärta för kulturverksamheter. Men en biograf har saknats – tills nu. På fredag slår Panora upp portarna i nybyggda lokaler i det gamla Arbetethuset på Friisgatan.
Malmö stad står för bygget, och Folkets Bio för innehållet. Föreningen har varit husvilla sedan ”gamla” biograf Panora på St Gertrudsgatan tvingades stänga 2011, efter 28 år, då fastighetsägaren Skånska Dagbladet skulle renovera.
– Vi flyttar från en tidning till en annan, det är lite roligt faktiskt, säger verksamhetsledaren Anders Helmerius.
Tillsammans med kollegan Suzanne Wiktorsson går Anders Helmerius husesyn i stora salongen.Bild: Emma Larsson
Gamla Panora låg avsides och var litet, trångt och – med Helmerius eget ordval – sunkigt. Nya Panora är i jämförelse ett palats: Tre maffiga salonger med sammanlagt 377 platser. Väl tilltaget benutrymme. Rymliga foajeer. Ett överflöd av toaletter (”Kommunen fick nästan spel när de byggde”, skrattar Anders Helmerius). Den allra senaste tekniken i form av digitala 4K-projektorer.
En pusselbit som saknas är den planerade restaurangen vid entrén.
– Den dröjer nog till hösten, just nu ligger vi lite efter med allt. Restaurangen är viktig för vi vill skapa en mötesplats.
”Mötesplats” är modeordet för biografer som visar lite smalare film, så kallad arthouse eller kvalitetsfilm. Trenden är internationell. När vi nu i hemmen har tv-apparater stora som mindre biodukar, och ett ständigt flöde av underhållning på internet, krävs det upplevelser för att locka publiken.
 
Vi är helt enkelt inte intresserade av opera. Vi är intresserade av film.
 
Biograf Spegeln vid Stortorget har satsat på direktsänd opera och teater, men några arior lär inte höras på nya Panora (”Vi är helt enkelt inte intresserade av opera. Vi är intresserade av film”, säger Anders Helmerius). Istället blir det filmfestivaler, regissörsbesök, paneldebatter, utställningar, och även mindre konserter och teaterföreställningar.
– Alla filmfestivaler i regionen har hört av sig och vill samarbeta med oss. Vi rivstartar med Buff nu i början av mars.
Barn- och ungdomsfilmsfestivalen Buff passar väl in i den satsning på barnfilm som Panora ska göra. De tre salongerna är anpassade för barn, med dubbla ledstänger, en i midjehöjd och en i knähöjd. Biostolarna är specialbeställda med lättare fjädring så att inga ungar ska råka fastna eller katapulteras.
• Läs också: "En bildodyssé genom Malmös filmhistoria"
• Läs också: "35 öre för biljett på första plats"
Men skriverierna om att Panora i första hand ska bli en barnbiograf bygger på en missuppfattning, menar Anders Helmerius. Visst ska det varje vecka märkas att det här är en ”barnens biograf”, med skolbiovisningar och pedagogisk verksamhet. Men främst dagtid. På kvällarna blir det vanliga repertoarvisningar för vuxna.
– Barninriktningen var en politisk dörröppnare när vi sökte stöd till biografen. Men det är bara ett av många koncept som ska rymmas på Panora. Andra koncept är en satsning på arabisk film och att vi ska vara regionens filmhus.
Nu gäller det bara att publiken hittar hit. Det unga kulturgardet är en sak – de hänger i krokarna – men desto knepigare kan det vara att locka äldre malmöbor som drar sig för ”farliga” Möllan.
– Visst finns det problem här kring Folkets park, med kids som kanske vill ställa till djävulskap. Jag är inte naiv, jag har själv jobbat med filmvisningar i Husby i sex år. Därför är det bra med en restaurang, då blir det liv och rörelse. Publiken som är 55-plus är oerhört viktig, den som ibland förringas som ”kulturtanter”. De är hjältar i mina ögon.
I en annan ända av stan, vid Stortorget, lider konkurrenten Spegeln av en motsatt problematik, med en åldrande kundkrets. I november öppnade biografen en restaurang med alkoholtillstånd i foajén, och har startat en satsning på filmklubbar som ska locka en yngre publik.
Med både Spegeln och Panora blir Malmö bäst i landet vad gäller antalet biostolar för smalare film, per capita räknat. Sammanlagt 670 biostolar i sex salonger, tre på vardera biograf.
Anders Helmerius är verksamhetsansvarig på Panora.Bild: Emma Larsson
Anders Helmerius har en del kritiska synpunker på Spegelns nya giv med restaurang och filmklubbar.
– Jag hoppas att vi ska komplettera varandra, och vill egentligen inte prata om konkurrens, Malmö är för litet. Men nu går Spegeln upp på tå samtidigt som oss och jag har en känsla av att de drar mot ett mer kommersiellt håll. Många av deras filmer går också på SF. Är det verkligen Spegelns kulturpolitiska uppgift? Är det därför som de ska ha bidrag?
Folkets Bio har inte alltid dragit jämnt med Folkets hus och parker, som 2007 tog över driften av Spegeln från det konkursade Triangelfilm. Kommunen ville att de två organisationerna skulle driva Spegeln tillsammans, men förhandlingarna bröt samman och följdes av en hätsk debatt i bland annat Sydsvenskan.
Även vad det gällde den nya biografen på Möllevången skickades det för ett par år sedan ut en trevare från politiskt håll om ett samarbete, men Folkets Bio ville driva den på egen hand.
 
Ingen blir gladare än vi av att kvalitetsfilmen lyfts fram.
 
Calle Nathanson, nytillträdd vd för Folkets hus och Parker, hoppas på att röken har lagt sig.
– Jag var inte själv med på den tiden, vid bråket kring Spegeln. Det var en infekterad situation, men det är ett tag sedan och personer har bytts ut. Ingen blir gladare än vi av att kvalitetsfilmen lyfts fram, och jag hoppas att vi kan sporra varandra och samarbeta. Framför allt är det glädjande att Malmö stad verkligen satsar på biografer.
Det finns även en aspekt av David och Goliat i konkurrensen. Folkets hus och parker är rotat i arbetarrörelsen och socialdemokratin och är en koloss som styrs centralt. Folkets Bio är däremot en uppkäftig frukt av 1968, som bildades av filmarna Stefan Jarl och Ulf Berggren. Även om inköp och distribution av filmer sköts från Stockholm, är varje lokal förening autonom och sköter sig själv.
Allt ska ställas på plats inför invigningen.Bild: Emma Larsson
Den nya biografen på Möllevången hade aldrig kommit till utan den lilla grupp av eldsjälar som driver Folkets Bio i Malmö, med den inflyttade norrlänningen Anders Helmerius i spetsen.
– Vi har alltid gjort som vi själva vill och Folkets Bio i Stockholm har nog tyckt att vi varit jävligt jobbiga ibland.
Anders Helmerius hamnade i Skåne när han gick skrivarlinjen på Skurups folkhögskola, och han hamnade på Panora 1997 av en slump. På den tiden förde Folkets Bio Malmö en slumrande tillvaro i skuggan av Triangelfilms Spegeln.
– Jag fick en förfrågan om jag kunde göra något åt kaféet på Panora och bildade en kulturförening som hette Jaguar som anordnade fester och klubbar. Vi hade ingen naturlig koppling till Folkets Bio, men vi var alla filmintresserade och tyckte det var synd att biografen stod overksam. Så vi i Jaguar blev den nya styrelsen i Folkets Bio.
Generationsväxlingen innebar att Malmöföreningen slängde ut en del gamla stadgar med ”marxistiskt-leninistiskt vansinne”. Anders Hemrelius säger att han inte är partipolitisk och att han vägrar definiera sig som vänster – snarare är han rotad i en punkig alternativkultur. Han vill inte heller att Panora enbart ska visa smala, svåra filmer. Det får inte bli för elitistiskt.
Anders Helmerius i en av salongerna.Bild: Emma Larsson
Under hans ledning har Folkets Bio Malmö inte minst satsat på att ha ambulerande filmvisningar ute i stadsdelar, utomhusvisningar på sommaren, och en kvartersbio i Kirseberg. En uppsökande filmverksamhet som har varit unik i landet, och som har haft ett brett tilltal.
– Jag gillar inte gränsdragningar mellan arthosuefilmer och andra filmer. Det ska bli gränslöshet och mångfald även här på Panora. Och vi kommer att fortsätta med att visa film runt om i Malmö.
Pionjärandan inom Folkets Bio Malmö har mötts av gillande nickningar från grundarna Stefan Jarl och Ulf Berggren.
– De tycker att vi i Malmö är de som jobbar mest i deras ursprungliga stil, just det att vi har mycket samtal i samband med visningarna. Jag hoppas att de kommer på invigningen. Men det vet man aldrig, gamla sura gubbar som är arga på allt och alla, säger Helmerius med ett kärleksfullt leende.
Stefan Jarl tillhör dem som har köpt en egen stol på den nya biografen. För 2 000 kronor kan vem som helst bli livslång ägare till en plats, som pryds med en plakett med ens namn. Det innebär att man får en del specialerbjudanden och rabatter – dock inte att ens biostol är vikt för en när man besöker biografen.
– Nej, nej. Skriv gärna det för det är en vanlig missuppfattning.
Lars Hansson, Leif Samuelsson och Elin Olsson fixar det sista i det som kommer att bli Biograf Panoras foajé.Bild: Emma Larsson
En annan gammal räv i filmbranschen som följer den nya biografen med intresse är Mattias Nohrborg. Han var en av drivkrafterna i Folkets Bio Malmö på 1980-talet, bröt sig sedan ur och grundade Triangelfilm och Spegeln, och driver numera distributionsbolaget Tri Art i Stockholm, som har blivit en tungviktare inom svensk arthouse med Roy Andersson och Ruben Östlund i sitt stall.
– Om jag bott i Malmö nu hade jag tyckt ”wow, vilken fantastisk situation!”. Fast Spegeln och Panora måste samarbeta, föra en dialog, så att de inte parasiterar på varandra.
Och så skickar han en hälsning till Stockholms kulturpolitiker.
– Faktiskt har Malmö nu en mycket bättre situation än Stockholm, som sett till sin storlek borde ha fyra gånger så många arthousesalonger. Jag skulle vilja uppmana Stockholms kulturpolitiker att åka till Malmö. Staden är en förebild.
• Mer i ämnet: "En bildodyssé genom Malmös filmhistoria"
• Mer i ämnet: "35 öre för biljett på första plats"

Öppningshelgen på Panora

Ett urval av det som händer i Panoras tre olika salonger under öppningshelgen.
Fredagen 27/2
18: ”CJDG”. Regissören Kersti Grunditz och filmens huvudperson Carl Johan De Geer närvarar.
18.15: ”Dear White People”, som inleds av Salem Yohannes. Invigning av Unga Panora (Panoras avelning för tonåringar).
18.30: ”Wild Tales”, samt officiell invigning.
20.45: ”LFO”. Regissören Antonio Tublén och huvudrollsinnehavaren Patrik Karlson närvarar.
Lördagen 28/2
12.30–16: ”Cirkus Imago – en chans på miljonen”. Invingning av barnbiografen Juniora, med skådespelare och cirkusartister från filmen på plats.
13.30: ”Every Face has a Name”. Regissören Magnus Gertten och producenten Lennart Ström närvarar.
14.30: ”CJDG”. Regissören Kersti Grunditz och filmens huvudperson Carl Johan De Geer närvarar.
16: ”Dear White People”, samt panelsamtal med Afrosvenskarnas Forum för Rättvisa.
21: ”I Was Born, But...”. Stumfilm med livemusik av Hans Appelqvist.
Söndagen 1/3
15: ”Storm över Anderna”. Regissören Mikael Wiström närvarar.
16: ”Timbuktu”, samt samtal med professor Jan Hjärpe.
Gå till toppen