Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Ledare: Underkänt för skolmiljön

Akutinsatser krävs på Värner Rydénskolan i Malmö. Men det räcker inte. Eleverna har rätt till mer än säkerhet, de har rätt till en bra skola.

Stängd på grund av säkerhetsbrister.Bild: Johan Nilsson / TT
Detta är tidningens huvudledare. Sydsvenskans hållning är oberoende liberal.
På måndag morgon får Värner Rydénskolans elever gå hem igen, med information om varför skolan är stängd. Under måndagen ska lärare, skolledning och skolförvaltning diskutera hur skolan ska bli tillräckligt trygg för att hållas öppen:
"Målsättningen är att vara igång med skolverksamhet på tisdag", säger Malmö stads grundskoledirektör Anders Malmquist till Sydsvenskan.
Enligt honom är det en mindre grupp elever, mest pojkar, som bråkar och uppträder störande och hotfullt. Beslutet att stänga skolan fattades i fredags av skyddsombuden från såväl Lärarförbundet som Lärarnas riksförbund eftersom de ansåg att säkerheten för elever och lärare inte längre kunde garanteras. Den ovanliga åtgärden kom efter en längre period då miljön på skolan blivit allt mer stökig och våldsam.
En jämförelse mellan niornas resultat i Malmö visar att Värner Rydénskolan på Rosengård ligger i botten när det gäller antalet godkända elever, bara en av tio hade godkänt i alla ämnen.
"Det finns en skola som bekymrar mig och det är just Värner Rydén. I Malmö har vi en större spännvidd bland skolorna än i hela Sverige. Dessutom har vi Sveriges mest segregerade skolor", sade skolkommunalrådet Anders Rubin (S) i januari i år.
Det finns uppenbarligen all anledning att vara just bekymrad. I höstas tog elever som tröttnat på stöket kontakt med Sydsvenskan, vilket ledde till ett reportage om deras skolmiljö. De beskrev hur undervisningen stördes av bråk på lektionerna och hur det kom ständigt nya vikarier eftersom så många lärare var sjukskrivna.
Nu vill lärarfacken ha en högre lärartäthet, medan det från kommunens sida talas om att anlita ett bevakningsbolag och att stänga av eller flytta på bråkiga elever. Troligen behövs allt detta.
På Värner Rydénskolan är situationen akut och oacceptabel. Men liknande problem finns även på andra håll, också i städer som Landskrona och Helsingborg kämpar man med skolsegregation. Många nyanlända flyktingbarn placeras dessutom på skolor i bostadsområden där situationen i skolan redan är ansträngd och där det saknas resurser att ta emot dem på ett bra sätt.
Det fria skolvalet utpekas ibland som orsak till de stora skillnaderna mellan olika skolor. Men bostadssegregationen spelar större roll och skolvalet ger var och en, oavsett bostadsort, rätt att välja och att välja bort. Det är en valmöjlighet att slå vakt om, men den måste kombineras med större satsningar på likvärdighet. Det kan göras på flera olika sätt – ett är att lönemässigt uppmuntra skickliga lärare att söka sig till de skolor där de bäst behövs.
Elever och lärare på Värner Rydénskolan har rätt till en bättre skolmiljö.
Gå till toppen