Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Skolstängningen "ett misslyckande"

Malmöskolan var stängd i dag på grund av hot och våld på skolan.

Efter våld och hot på Värner Rydénskolan i Malmö beslutade lärarfackens skyddsombud att skolan skulle hållas stängd för undervisning på måndagen. Efter ett krismöte fattades beslutet att skolan öppnar som vanligt på tisdagen. Polis var på plats när eleverna kom till skolan för informationsmöte.Bild: DRAGO PRVULOVIC / TT
Dagligt våld, hot och trakasserier. Situationen blev till slut ohållbar på Värner Rydénskolan i Malmö och under måndagen stoppade lärarfacken undervisningen. Elever fick efter ett informationsmöte vända hem, men efter att skolledning, personal och fackförbunden suttit i krismöte fattades beslutet att skolan öppnar på tisdagen igen.
— Eleverna är välkomna. Det finns både akuta saker som måste göras i morgon (tisdag) och mer långsiktiga åtgärder, säger Roine Selind, ordförande för Lärarförbundets Malmöavdelning.
Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) pekar på vikten av samverkan mellan myndigheter och skolhuvudmän, och nämner Skolverkets kommande uppdrag att arbeta direkt med de skolor som behöver stöd. En ny paragraf i skollagstiftningen skulle inte lösa problemet, fortsätter han.
— Det handlar snarare att skolor klarar av och får stöd att använda den lag som finns, som bland annat ger möjlighet att stänga av eller flytta elever.
Folkpartiledaren Jan Björklund, tidigare utbildningsminister, anser att problemet är brist på vuxenauktoritet.
— Jag skulle säga att i huvudsak när det uppstår bråk så är det inte ännu fler vuxna utan mer vuxenauktoritet som behövs, säger Björklund.
Han får inte medhåll från Fridolin.
— Jag har svårt att se en motsatsställning mellan vuxennärvaro och vuxenauktoritet. Jag har varit i kontakt med Malmö och förstår att man jobbat mycket med vuxnas närvaro. Det Malmö nu är självkritisk till är att de inte hade samma närvaro efter loven. Närvaro är ju en förutsättning för auktoritet. En lärare som inte är där, som inte ser, har ju väldigt svårt att vara tydlig.
Skolinspektionen har haft kontakt med kommunen ända sedan i höstas, då de första uppgifterna om oro på skolan kom.
— Vi låg lågt då, eftersom vi förstod att grundskoleförvaltningen satt in massiva insatser, säger undervisningsråd Agneta Ericsson.
Sammanslagningen med en annan skola lyfts av facken fram som en orsak till problemen.
— När de plockade in Örtagårdsskolan hit blev det sämre. Speciellt när de hotade lärare, säger Hassan Muhammed Ali, som går i årskurs sex.
Gå till toppen