Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

"Vi har inte velat se att vårt skolsystem dras isär"

Värner Rydénskolan är inte ensam om att ha dragits med stora problem under lång tid. Hur kan det få fortgå år efter år?
– Vi har inte velat se att vi får ett skolsystem som dras isär. Det går så mycket emot den svenska självbilden att man blundar för det, säger utbildningsminister Gustav Fridolin.

Utbildningsminister Gustaf Fridolin (MP).Bild: Håkan Röjder/HD-Sydsvenskan
– I varje verksamhet när skyddsombuden har känt sig tvingade att använda sitt yttersta maktmedel, att stänga arbetsplatsen, så har det redan gått för långt.
Så kommenterar utbildningsministern beslutet att stänga Värner Rydénskolan.
Värner Rydén tillhör en växande grupp skolor med riktigt dåliga skolresultat. Trots att Malmö stad fördelar resurser utifrån behov, så fortsätter skillnaderna att vara stora. Gustav Fridolin anser att Sverige är för dåligt på att motverka den skolsegregation som skolvalet leder till.
– Enligt OECD vi är det enda landet i världen som kombinerar fritt skolval med total avsaknad av åtgärder för att utjämna skillnader mellan skolor. I andra länder med skolval jobbar man konsekvent för att inte få skolor som år efter år väljs bort. Och det har man börjat arbeta med i Malmö. Men det är tuffa beslut som ska tas, säger han.
Malmö har det senaste året beslutat om fler förstelärare på utsatta skolor, och högre löner även till andra lärare som arbetar där.
Från statligt håll är extra pengar på väg till utsatta skolor. Snart kommer också Skolverket kunna gå in i enskilda skolor och arbeta med skolutveckling. Det handlar om att försöka implementera goda arbetssätt från skolor som har lyckats.
– I grunden är det en märklig tanke att 290 kommuner alla var för sig ska ha den bästa kollen på internationell forskning och den bästa överblicken över goda exempel. Det måste vara ett statligt ansvar, säger Gustav Fridolin.
Men nu är det en akut situation. Har rektorerna tillräckliga disciplinära åtgärder att ta till?
– Det är inte det man efterlyser. Lagen ger möjligheter att till exempel flytta på elever som konsekvent försvårar att driva utbildning på en skola. De möjligheterna finns, och jag tror att man gör frågan för enkel genom att låtsas att det går att lösa genom en ny lagparagraf. Man måste lära att ta till de åtgärder som finns och använda dem i svåra situationer, säger Gustav Fridolin.
Gå till toppen