Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Aktuella frågor

Debattinlägg: "Innehållet visar hur konflikten tas till intäkt för att saluföra antijudiska tankefigurer."

En genomgång av de många webbplatser om Israel-Palestina som Svenska kyrkan officiellt står bakom, och de skrifter som marknadsförs där, väcker frågor om den ensidighet som präglar Svenska kyrkans synsätt.
Det skriver Isaac Bachman, ambassadör för Israel i Sverige.

I samband med att det blev känt att ärkebiskop Antje Jackelén skulle möta den palestinske presidenten Mahmud Abbas vid dennes besök i Sverige kom också en förfrågan till mig om ett samtal med ärkebiskopen vid senare tillfälle.
Jag ser fram emot vårt kommande möte om några dagar, eftersom frågorna om vad Svenska kyrkan vill spela för roll i relationen till Israel, i Mellanöstern och i den judisk-kristna dialogen onekligen är många.
Så sent som för några veckor sedan visade Svenska kyrkan, som med sina närmare 6,5 miljoner medlemmar är Sveriges största organisation, än en gång sin beredvillighet att ge utrymme åt en mycket militant Israelkritik liksom också en kraftfull nedvärdering av det judiska folket och den judiska tron.
Till den teologifestival som ägde rum i Uppsala den 6–8 februari hade Svenska kyrkan bjudit in den palestinske pastorn Mitri Raheb som hedersgäst, en teolog som är välkänd och kritiserad för sina utfall mot Israel och för en teologi som förfäktar att löftena till det judiska folket inte är giltiga längre, utan att det är palestinierna som är landets och löftenas arvtagare och därmed Guds utvalda folk.
Ärkebiskop Antje Jackelén ledde själv den högmässa som var festivalens avslutning och höjdpunkt och Mitri Raheb, som hedersgäst, var inbjuden att predika. Som framkommit i media kom det tidigare seminariet under lördagen att enbart handla om Israel som världens mest illasinnade ockupationsmakt och om att undergräva det judiska folkets legitimitet.
Att ärkebiskop Antje Jackelén firar gudstjänst med en känd propagandist mot Israel och ersättningsteolog måste tyvärr uppfattas som att hon fullföljer sina företrädares agerande och handlar i samma politiska anda som de.
Ärkebiskop KG Hammar vägrade år 2009 att hålla ett planerat tal på Förintelsens minnesdag i Lund med uttalad hänvisning till situationen i Gaza.
Under ett tal till stöd för Ship to Gaza, i en kyrka i Göteborg år 2010, beskrev han raketbeskjutningen från Gaza mot Israels civilbefolkning som att en handfull Gazabor i ”frustration skickat iväg några raketer över gränsen”. Vi talar här om mer än 10 000 raketer som under ett årtionde avfyrats mot miljoner civila i Israel, en terror som fortsätter än i denna dag.
Ärkebiskop Jackeléns direkta företrädare, Anders Wejryd, mötte i höstas Ismail Haniyeh, ledare för den internationellt terrorstämplade Hamasrörelsen, i Gaza. Man hade kunnat tro att detta uppseendeväckande möte mellan en tidigare ärkebiskop i Svenska kyrkan och ledaren för en av världens mest brutala terrororganisationer – som i sina stadgar säger sig vilja utplåna staten Israel och uppmanar till mord på judar världen över – skulle väcka ett berättigat uppseende i medier. Mötet förbigicks dock av tystnad i såväl medier som av Svenska kyrkan själv. Särskilt förvånande blir detta mot bakgrund av inte bara den antisemitiska hetsen utan också de svåra förföljelserna av kristna i Gaza.
Under sin tid som ärkebiskop introducerade Anders Wejryd också det oerhört starkt politiserade så kallade Kairosdokumentet i Svenska kyrkan. Uppropet, som bland andra just Mitri Raheb är medförfattare till, antogs officiellt av Svenska kyrkans kyrkomöte 2012 och har sedan dess spridits och sanktionerats med stor intensitet.
I grunddokumentet utmålas staten Israel som en rasistisk apartheidstat sedan sin tillkomst för snart 70 år sedan – själva bildandet av staten Israel skulle således vara ett rasistiskt projekt.
Vidare kallas terror mot Israels civilbefolkning för motstånd, ett motstånd israelerna själva bär ansvar för och som kommer att fortsätta. Detta motstånd sägs vara varje kristens plikt. Det argumenteras också för sanktioner mot Israel. Budskapet är ständigt detsamma: Israel är förövaren.
Värst av allt är kanske ett 60-sidigt dokument från Kairos Palestine-rörelsen, som har titeln Christmas Alert, och lades ut på Svenska kyrkans webbplats strax före julen 2014.
Här återfinns uppmaningar till ekonomiska och militära sanktioner mot Israel liksom bojkotter samt flyttade och stoppade investeringar. Israel anklagas svepande för tortyr och det hävdas att fredsprocessen inte är någon lösning.
Kristna och palestinier uppmanas till solidaritet med dem som sitter fängslade för attentat, eftersom de utgör en del av den palestinska kampen och har betalat ett högt pris för att bekämpa ockupationen, kan man vidare läsa.
En av författarna menar att palestinierna inte kan acceptera att ”den judiska lobbyn skrämmer oss, gör oss till krymplingar, söver oss till tystnad, blockerar våra samveten till passiv inaktivitet”.
Att Svenska kyrkan marknadsför en skrift med ett innehåll som tycks se terrorism som frihetskamp och som ger spridning åt tankar om en ”judisk lobby” i sin kritik av Israel är bekymmersamt. Innehållet visar också hur konflikten tas till intäkt för att saluföra antijudiska tankefigurer. Svenska kyrkan är ansvarig för att detta får spridning.
Hänvisningar till Kairosdokumentet finns även i det officiella policydokument om Israel och Palestina som Svenska kyrkan antog 2012. Det avslutas med en deklaration om att Svenska kyrkan åtagit sig att påverka politiska beslutsfattare i Sverige, EU och FN samt den svenska opinionen i fråga om Israel och Palestina. I vilken riktning kan det inte råda något tvivel om.
De skilda bojkottkampanjer som Svenska kyrkan initierat, som Hoppkampanjen och kampanjen julen 2013, brukar Svenska kyrkans representanter ofta själva tona ned genom att hävda att de enbart handlar om ursprungsmärkning av varor från Västbanken. Men i själva verket tycks Svenska kyrkan vara involverad i BDS-rörelsen, som arbetar för bojkott riktad mot Israel.
Bara en snabb genomgång av de många webbplatser om Israel-Palestina som Svenska kyrkan officiellt står bakom, och de skrifter som marknadsförs där, väcker frågor om den totala ensidighet som präglar Svenska kyrkans synsätt.
Det är oacceptabelt att Svenska kyrkan torgför en sådan ensidig propaganda mot Israel, något som också sätter spår i teologiska synsätt och skadar den judisk-kristna dialogen i grunden.
Jag har således mycket jag vill diskutera med ärkebiskop Antje Jackelén.
Isaac Bachman
Gå till toppen