Lund

Påkörd cyklist dömdes - nu ändras lagen

Andreas Grass fick betala böter när han blev påkörd – för att han cyklade i vägbanan istället för på cykelvägen.

Andreas Grass.Bild: Ingemar D Kristiansen
– Det är väl synd att man ska behöva bli påkörd av en bil för att det ska till en regeländring, säger Andreas Grass.
Han blev påkörd av en bilist när han cyklade till jobbet i oktober 2009. Men trots att det konstaterades att det var bilistens fel, fick Andreas Grass betala böter. Han cyklade nämligen på vägbanan istället för på cykelbanan.
Fallet gick ända upp i hovrätten, som 2011 dömde den 81-årige mannen till böter för påkörningen. Men trots att rätten alltså konstaterade att påkörningen var bilistens fel, så kvarstod Andreas Grass böter.
Men historien slutade inte där. Karin Svensson Smith (MP), riksdagsledamot från Lund och ordförande i Trafikutskottet, tyckte att historien var så absurd att hon ville ändra på reglerna. Hon skrev en motion.
– Normalt blir ju riksdagsmotioner aldrig bifallna men den här kommer att gå igenom, säger Karin Svensson Smith.
För att få med de andra ledamöterna i Trafikutskottet berättade hon om Andreas Grass fall.
–  Det upprörde många, vi måste ha lagar i enlighet med folks rättsmedvetande. Om det är bilisten som kör på, ska det inte vara cyklisten som betalar böter, säger Karin Svensson Smith.
Hon har själv cyklat på vägbanan, när det är befogat.
– I Stockholm när man röjer snö, så flyttar man snön från vägbanan där bussar och bilar kör, och lägger den i en hög på cykelbanan. Då cyklar jag på gatan, vilket idag är förbjudet, säger Karin Svensson Smith.
Under torsdagen kommer samtliga partier i riksdagen utom Sverigedemokraterna att rösta för ett krav att regeringen ändrar reglerna, så att cyklister över 15 år själva får bedöma om det är säkrast att cykla på cykelväg eller vägbana.
– Är man under 15 år får man dock hålla sig på cykelbanan, säger Karin Svensson Smith.
Andreas Grass har idag inga men efter påkörningen. Han har fortsatt med sitt tävlingscyklande och cykelpendlar från Staffanstorp till jobbet i Lund.
– Förhoppningsvis är det ett ökat cykelintresse som gör att man inser att det behövs en regeländring. Sedan får man ju hoppas att de nya reglerna inte missbrukas på något sätt, säger Andreas Grass.
Hur känns det att ha påverkat en regeländring?
– Ja det är nog första och enda gången jag gör det. Men det är ju väldigt positivt tycker jag.
Gå till toppen