Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Läsartext: Straffa inte alla elever bara för att ett tiotal på skolan är stökiga

Det skriver läxhjälpare Hanna Larsson.

De ansvariga på Värner Rydénskolan borde fundera på varför det är så mycket spring och stök och hur man ska kunna hitta en lösning på problemet, skriver Hanna Larsson som är läxhjälpare på skolan.Bild: Hussein El-Alawi
Barn i Sverige har rätt att gå i skolan, något som togs ifrån väldigt många elever på Värner Rydénskolan på Rosengård måndagen den 2 mars. De möttes av stängda dörrar.
Jag jobbar som läxhjälpare på Värner Rydénskolan sedan några veckor. Som läxhjälpare får man snabbt en inblick i skolan och en relation till eleverna. Redan på mitt andra pass sa en elev att hon önskade att jag var hennes lärare eftersom jag brydde mig. Hon upplevde att hennes lärare inte gjorde det. Jag tror att lärarna vill bry sig, men tvingas fokusera på mycket annat.
För ja, det är mycket spring och stök på skolan. Det är inget att hymla om, men de ansvariga borde fundera på varför och på hur man ska kunna hitta en lösning på problemet. I mina ögon är det inget alternativ att stänga en hel skola. Ärligt talat, de enda som förlorar på det är de elever som faktiskt inte gjort någonting fel. De fråntas rättigheten till utbildning. Varför? För att de har ”oturen” att gå på en skola där ett tiotal elever är ovanligt stökiga och där kommunen och politikerna inte lägger någon större energi på att göra miljön bättre.
Skälen till stängningen var säkerheten, elever som stökar och skapar en otrygg miljö för de andra på skolan. Säkerheten på en skola ska vara hög, man ska kunna känna sig trygg där. Att man inte kan garantera elever och personal detta är beklämmande.
På Värner Rydén går det alldeles för många elever till följd av tidigare stängningar av skolor i samma område. Det är för många elever på en liten yta och för lite personal för att skapa ordning bland de ungdomar som går på skolan. Detta problem har också lett till att stora delar av personalen inte orkar längre. De är ofta sjukskrivna och vikarier kallas in, ibland vikarier som inte ens är behöriga i de ämnen de lär ut.
När Anders Rubin (S), högste politiske ansvarig för skolorna i Malmö, nonchalant bemötte informationen om stängningen med ”det har visst hänt vid några tillfällen tidigare, så det är inte helt ovanligt” och slog ifrån sig allt ansvar angående stängningen blev jag förbannad – men framförallt ledsen. Hur kan en vuxen man vara så ignorant när det handlar om så pass stora problem? Problem som kommer belasta hela det svenska samhället i längden. Det är dessa ungdomar som är vår framtid, dessa ungdomar som ska utbilda och uppfostra nästkommande generationer.
För mig är det enkelt. Det som behövs är resurser och ett större intresse från kommunen – ett intresse för att dessa ungdomar ska lyckas och för att ge dem de förutsättningar som behövs för att de ska kunna lyckas. Bättre lokaler, mer personal och mer engagemang.
Malmö är en stad med många skolor med bra resultat, men det är ingenting att leva på när man har en skola där enbart tio procent av alla nior är godkända i alla ämnen och där det faktiskt råder kaos. Det är på skolor som Värner Rydén energin borde läggas för att ge dessa ungdomar chansen att uppfylla sina drömmar.
Anders Rubin och andra politiker i Sverige som arbetar med skola och ungdomar, sluta slå ifrån er de problem som finns precis framför näsan på er. Gör något så att inte alla de elever på Värner Rydénskolan som försöker sköta sin skolgång förlorar sin rätt till en bra utbildning. Hanna Larsson
Gå till toppen