Sverige

Vänd morgonstress till lugna morgnar

Ljuset är tillbaka och dagarna blir längre. Varför inte möta våren med nya morgonrutiner — så som meditation och yoga?

En sådan start på dagen hjälper oss att sänka stressnivåerna i kroppen och få bättre fokus, menar Cecilia Belin, legitimerad sjukgymnast och lärare i yoga och mindfulness.
— Ohälsan i dag ligger i stressen, att man går för länge med höga stressnivåer i kroppen. Det är också något som går ner i åldrarna.
Bara femton minuter gör stor skillnad. Yoga, till exempel den klassiska solhälsningen, och en stunds meditation är nyckeln, tipsar Cecilia Belin: Meditationen kan vara så enkel som att ligga kvar i sängen. Låt tanken följa andetagen och var uppmärksam på varje inandning och utandning. Gå sedan igenom hela kroppen från tårna, vaderna, låren och ända upp till huvudet. Känn efter hur varje del av kroppen känns. Tänk på tre saker du är tacksam för.
Solhälsningen är ett bra sätt att väcka och sträcka ut kroppen, den är också bra för våra hållningsmuskler, förklarar hon. Instruktioner för solhälsningen hittar du lätt på nätet. Övningarna är enkla, det svåra är snarare att komma ur bingen tidigare än vanligt.
— Utmaningen är att verkligen göra det. Men man får göra det till en vana, precis som att borsta tänderna eller ta en dusch. Då får man tänka på fördelarna det ger.
Gå till toppen