Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Längre att gå med ny tågstation

Planerna för en ny tågstation på Kastrup blir allt klarare. Huvudalternativet medför att avståndet till terminalerna ökar för ankommande skånska resenärer.

Kastrup vill integrera utbyggnaden på ett sådant sätt att resenärerna inte reagerar negativt på att avstånden ökar.Bild: Niklas Holm
Förslaget uppmärksammades i Sverige för första gången i höstas. Då väckte det kraftiga protester från bland annat en rad skånska regionpolitiker.
De oroades över att den nya stationen skulle innebära tydliga försämringar för svenska flygpassagerare, med bland annat längre promenader till terminalerna.
Någon detaljerad utformning av den nya stationen har ännu inte påbörjats. Men ett samarbete mellan Kastrup och det danska transportdepartementet kring en förstärkning av tågkapaciteten vid flygplatsen är igång sedan en tid.
Ett arbete som landat i att stommen av det kritiserade förslaget från i höstas finns kvar.
Henrik Peter Jörgensen, kommunikationsdirektör på Kastrup, håller med om att avstånden från den nya stationen är en viktig del av diskussionen:
– Vår ambition är att integrera och bygga in den nya stationen med övriga flygplatsen. Resenärerna får lika långt till terminalerna som om de tagit Metron och vi har aldrig fått klagomål på att Metron skulle ligga för långt från Terminal 3.
I praktiken handlar det om att en extra station byggs i anslutning till de existerande godsspåren.
Alla tåg västerut stannar här samtidigt som alla tåg österut stannar vid den nuvarande stationen. För ankommande resenärer från Skåne innebär det ökade avstånd till terminalerna och skilda perronger för avresa och ankomst.
"En analys pågår, men inga beslut är fattade. Om det blir en ny station kommer det antagligen att bli en lösning där nuvarande spårkapacitet utnyttjas mer effektivt och dagens godsspår öppnas för persontåg", förklarar Peter Skautrup, pressansvarig vid det danska transportdepartementet.
Henrik Peter Jörgensen menar att ökade avstånd är en naturlig följd om tågstationen på Kastrup växer.
– Men vi planerar för en lösning som ska kännas bra för resenärerna. Det handlar om max hundra meter extra för resenärer från Sverige och det kan man kompensera med rulltrappor, rullband och övrig utformning av hela stationen.
Regionstyrelsens ordförande i Skåne, Henrik Fritzon (S) säger att han känner sig lugnad av de försäkringar han fått från Danmarks transportminister Manus Heunicke (S) när det gäller hur utbyggnadsplanerna för tågtrafiken vid Kastrup ska lösas.
– Jag har inte sett några detaljplaner, men jag har förstått att utgångspunkten för arbetet är att villkoren för passagerare över Sundet ska bli lika bra som för danska passagerare.
Bristande tågkapacitet vid Kastrup har varit en uppmärksammad fråga inom dansk transportplanering under lång tid. I slutet av 2013 presenterades en rapport som pekade på tre tänkbara lösningar för att öka kapaciteten, där bland annat en planskild korsning för gods- och persontåg fanns med.
Men det alternativ som de inblandade tycks ha fastnat för är det som innebär att godståg och persontåg blandas på samma spår.
Lösningen är den som tydligast ökar tågkapaciteten vid flygplatsen och som väntas bli något billigare än att bygga en planskild järnvägskorsning.
Ett beslut om ny tågstation lär dock dröja till tidigast 2017. Tanken är att bygget ska tajmas med Fehmarn Bält-förbindelsen, som väntas öka trycket på Kastrup. Men vid Fehmarn Bält talas redan om förseningar vilket sannolikt påverkar tidsschemat för ombyggnader vid flygplatsen.
Gå till toppen