Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Pilotstrejken inget problem för Sturup

Senaste pilotstrejken vållade inte alltför stort avbräck för Malmö Airport, det som i folkmun fortfarande heter Sturup.
– Men med en större strejk tickar det rätt snabbt, säger Cecilia Hagert, Swedavias chef för verksamhetsutveckling på flygplatsen.
Skulle piloterna på flygbolag med fler avgångar strejka skulle det drabba Sturup mycket hårdare.

Att konsekvenserna inte blev alltför kännbara under den elva dagar långa strejken beror på att Norwegian för tillfället har fyra avgångar till Stockholm per dag.
Men en strejkkan ändå kallas för en "särskild händelse" och då tar man vid behov in extrapersonal, framför allt nyckelpersoner.
– Dessutom sätter vi in terminalvärdar men det behövdes inte under Norwegianstrejken, säger Ingrid Greén från Swedavia.
Om det behövs så håller även butiker och kaféer extra öppet och flygplatsen bjuder på gratis wifi.
Men flygresenärer idag har själva mycket mer koll på vad som gäller, via appar och webb. Allt färre tar sig ut till flygplatsen för att där få reda på vad som gäller. Flygbolagen har dessutom direktkontakt med sina resenärer genom sms.
Betydligt större "särskild händelse" blir det i slutet av maj då vårens första jättegrupp kryssningsresenärer kommer. 1 800 passagerare kommer med fartyg till Malmö och bussas sedan ut till flygplatsen där jumbojättar och andra flygplan tar de hem till Madrid och Barcelona.
Samtidigt kliver 1 800 passagerare av dessa plan och ska i sin tur bussas till Malmö hamn.
– Vi räknar med ett 50-tal bussar i skytteltrafik, säger säkerhetssamordnare Jonas Andersson.
En annan "särskild händelse" var när den misstänkt ebolasmittade sjuksköterskan från Lund landade i specialplan.
– Vi är en karantänsflygplats och fallet med den ebolamisstänkta sjuksköterskan från Lund krävde ju en speciell hantering där väldigt många parter var inblandade, säger flygledaren Pia Vigert.
Under 2014 passerade 2 088 000 resenärer flygplatsen.
– All time high hade vi 2013 med 2 127 000 passagerare, säger Cecilia Hagert.
Just nu byggs det fyra nya lounger i marknivå med plats för 400 passagerare.
Flygplan kan därmed "parkera" en bit ifrån terminalen och passagerarna bussas fram och tillbaka. Två bussar har just köpts in för ändamålet.
Den snöfattiga vintern har inte tärt alltför mycket på snöröjningskontot. Fordonen som kan ploga, sopa och blåsa har stått stilla större delen av vintern.
Förutom ombyggnaden i terminalen ska det också bli bättre angöring för flygbussarna.
– Och så hoppas vi att bussarna som trafikerar flygplatsen får ansluta sig till Skånetrafikens biljettsystem, säger Cecilia Hagert.
Gå till toppen