Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

Jihadist från Malmö i IS propagandakrig

Lördag kväll klockan 19:52 delar en 24-årig man från Malmö en mördarvideo från terrorgruppen Islamiska Staten på sin Facebooksida.
Det är ett vidrigt filmklipp.
En ung man i orange fångoverall står på knä på en grön äng. Nio minuter in på videon ska han dö.
Men först ska han "erkänna" att han är en spion för den israeliska säkerhetstjänsten Mossad.
Med ett plågsamt nollställt ansikte berättar mannen inför kameran att han är 19 år, heter Muhammed Ismail Mussalam och är palestinier från Jerusalem.
Bilderna från "bekännelsen" varvas med proffsigt redigerade dramatiseringar som visar hur Muhammed skickas av Mossad till Syrien för att infiltrera IS – men avslöjas och grips.
När Muhammed tystnat landar en stämpel tvärs över filmen: "To be executed!"
Scenbyte till den gröna ängen. Muhammed på knä. Bakom honom står en skäggig man och en liten pojke på kanske tio år i svart mössa och kamouflageuniform.
När den skäggige läst upp domen plockar pojken upp en pistol och skjuter fången i huvudet. Ett litet svart hål i pannan. Muhammed faller ihop. Pojken och den skäggige mannen och filmteamet som finns någonstans i bakgrunden utbrister: "Allah Akbar!"
Med en bister min skjuter pojken några skott till innan kameran zoomar in den dödes ansikte. Blodet sipprar ur näsa och mun.
Mannen från Malmö – han som delar videon på sin Facebooksida på lördagskvällen – tillfogar en enda kommentar: "Svin!"
På andra statusuppdateringar ser man att 24-åringen är supporter till Islamiska Staten. På några foton syns han i uniform och med automatvapen. Allt tyder på att han är en av de trehundra svenska män som har anslutit sig till IS i Syrien. Från vänner hemma i Sverige får han rosa hjärtan och lyckönskningar till sin jihad.
Islamiska Staten – vars ledare Abu Bakr al-Baghdadi har utropat ett kalifat från Raqqa till Mosul – förfogar inte bara över tiotusentals hängivna jihadister och en stor vapenarsenal, utan också över ett väloljat propagandamaskineri.
Det har två syften: Att skrämma IS motståndare från vettet. Och att locka nya rekryter bland unga män som världen över sitter vid sina datorer och klickar runt bland våldsvideor och blir allt mer radikala i sin islamism.
Strax innan Köpenhamnsterroristen Omar el-Hussein inledde sitt mördande den 14 februari såg han på en IS-video på sin Iphone som manade till mord i islams namn.
Just nu utkämpas ett krig på marken i Syrien och Irak – och ett annat i cyberrymden.
En aktör är Säpo. Med all säkerhet är 24-åringen från Malmö en av dem som säkerhetspolisen följer och kartlägger via sociala medier.
Men trots att jihadvideor är effektiva propagandavapen för IS har Säpo ingen ambition att släcka ner konton som sprider dem. För Säpo är filmerna viktiga informationskällor som kan bli pusselbitar i förundersökningar mot svenskar som misstänks för terrorism.
Om IS-propagandan får ligga kvar på sociala medier avgörs istället av de företag som driver medierna. På tisdagen avslöjade den internationella hackergruppen Anonymus – som förklarat virtuellt krig mot IS – att man hittat 9 200 Twitterkonton som innehas av IS-anhängare och som man hoppas att Twitter ska spärra.
Facebook uppger i ett skriftligt svar till Sydsvenskan att man inte tillåter terrorgrupper att använda deras webbplats. Praxis är att ta bort sådant material så fort det upptäcks.
I skrivande stund har mördarvideon från IS legat uppe på den 24-årige Malmöbons Facebooksida i tre dygn.
Gå till toppen