Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Julia Sigova har vilja och stil

Julia Sigova

Musik av Schumann, Liszt, Medtner, Rachmaninov.Lunds kammarmusiksällskap, Magle konserthus 23/3
Pianisten Julia Sigova stammar från Vitryssland men har fått utbildning bland annat i Malmö. Hon är en viljestark konstnär med kraftfull framtoning, det framgick av det konsertprogram hon bjöd lundapubliken i Magle konserthus.
Tyngdpunkten låg på romantik i olika tappningar. Övervägande lyrisk i Schumanns ”Waldszenen” men robust i Rachmaninovs Corellivariationer, som onekligen blev kvällens viktigaste inslag.
Däremellan två sorters Liszt, ”Au bord d´une source”, en uppfriskande stund vid rinnande vatten. Snarare ystert brusande fjällbäck är eteriska speglingar, vilket hade varit ett tänkbart alternativ. Glädjande sedan att pianisten i den välkända "Liebestraum” observerat att kärleksdrömmen inte fordrar trånsjuk släpighet. Mycket passion fanns där, men nog kunde man sakna drömstämning.
Kejsaren i Wien lär ha kommenterat ett Mozartstycke med orden "alldeles för mycket toner”. Vad skulle han då inte ha sagt om Nikolaj Medtner?
Den ryske senromantikern brer på och brer på. Och Julia Sigova hade redskapen till att hantera all storvulenhet i en av hans många ”Skazki”, episka fantasier för skarpladdande och pricksäkra pianosolister. Julia Sigova mobiliserade sina bästa egenskaper: kraftfull energi och bred virtuositet. Dem behöll hon sedan i kvällens stora utmaning, Rachmaninovs välsvarvade variationsverk. Tjugo effektfulla utgjutelser, inledda av och avslutade med det stilfulla temat ”La Follia” som dyker upp många gånger i musikhistorien, även i vårt land – ”Sinclairsvisan”, om någon minns den.
Insiktsfull balans och övertygelse präglade denna prestation, som krönte konserten – innan man fick lyssna till en infallsrik humoresk av den svårstavade sovjetiske kompositören Rodion Sjtjedrin.
Gå till toppen