Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Läsartext: Islam är faktiskt en svensk religion nu

Som islamolog och religionshistoriker ställer jag aldrig frågan vad som är riktig islam, eller för den delen riktig judendom eller kristendom. Jag intresserar mig alltså inte för någon himmelsk sanning utan vad människor säger om religion och hur de praktiserar religion.
Nour Edriss rekommenderar islamkritiker att läsa Koranen (Min mening 23/3). Jag skulle inte rekommendera någon att börja med Koranen för att förstå islam och muslimer. Koranen, liksom bibeln, innehåller en mängd inbördes motsägelsefulla påståenden som gör att olika grupper kan hitta belägg för närmast vilka ståndpunkter som helst. De flesta troende, vare sig de är muslimer, kristna eller judar, skulle hävda att den främsta principen i deras religion är rättvisa. Men vad som anses rättvist har skiftat på olika platser och i olika tider.
Mellanöstern har liksom Europa gått igenom genomgripande samhällsomvandlingar de senaste hundra åren. Samhällena i Mellanöstern är i allmänhet fortfarande mer konservativa än det svenska men jag kan inte se någon skillnad mellan muslimer och kristna som bor i dessa samhällen. Men även där finns det sedan länge rörelser som kämpar för kvinnors rättigheter.
Den intressantaste tendensen i Sverige är att en ny generation av ledare för muslimska församlingar och organisationer börjar träda fram, en generation som är uppväxt och utbildad här och som står för vad som kan kallas svenska värderingar. Samtidigt upplever många muslimer att de tvingas representera och försvara islam. En del som inte ens är särskilt religiösa påtvingas en muslimsk identitet av omgivningen genom att de vid upprepade tillfällen måste ta avstånd från al-Qaida och Islamiska staten.
Många muslimska kvinnor som bär slöja har rapporterat att de regelbundet får glåpord när de rör sig offentligt. Samtidigt som detta verkar ha ökat den senaste tiden finns en motsatt och långsiktig tendens att det svenska samhället blir allt mer vant vid att det finns svenska muslimer och en ökad insikt att islam nu faktiskt är en svensk religion.
Rickard Lagervall, islamolog
Gå till toppen