Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

MFF:s sociala fotbollssatsning får stöttning av IT-bolaget Ublox

It-bolaget Ublox stöttar MFF:s sociala fotbollssatsning, MFF i samhället med 85 000 kronor under en treårsperiod. På bilden samtalar Rolf Nilsson från Ublox med Per Ågren från MFF.Bild: Lars Brundin
Det snabbväxande IT-bolaget Ublox, med inriktning mot trådlös teknik inom industrin, går in som sponsor för Malmö FF:s sociala fotbollssatsning MFF i samhället.
– Jag har följt detta samhällsarbete under lång tid och ser vilket bra jobb klubben utför. När vi nu från företagets sida får möjlighet att själva satsa medel på bra sociala initiativ känns det rätt självklart att bidra till MFF:s arbete, säger Rolf Nilsson, chef för Ublox enhet i Malmö.
Ublox är ett schweiziskt bolag med en global position inom positionering och trådlösa tekniska system för både konsumentmarknad och industriverksamheter.
Företaget köpte i slutet av förra våren upp Malmöföretaget Connectblue som gjordes till en egen enhet inom Ublox.
Malmöenheten har sedan dess utökats med sju anställda. Företaget är på gång att rekrytera ytterligare en handfull personer och hoppas att ha nyanställda på plats till sommaren.
Rolf Nilsson berättar att det varit svårt för Malmöenheten att hitta rätt sökande, men att det nu lossnat.
– Ägarna gör en tydlig satsning i Skandinavien och vi här i Malmö har fått rollen som ett produktcenter med ansvar även för andra verksamheter inom bolaget, säger Rolf Nilsson.
Det innebär bland annat att arbetet vid två andra, nyligen uppköpta bolag leds från Malmö. Dessa bolag har totalt 35 anställda och verksamheten finns i Berlin och Aten.
– Målet är att få den verksamhet som vi ansvarar för att fortsätta växa stadigt under de närmaste åren, säger Rolf Nilsson.
Han var vd och delägare i Connectblue när företaget köptes förra våren.
– Jag ville redan då att vi som företag skulle visa ett tydligt samhällansvar, men Connectblue hade inte resurserna. Med de nya ägarna har vi helt andra ekonomiska muskler, säger Rolf Nilsson.
Strategin för Ublox samhällsengagemang är tydligt utmejslad och redovisas i företagets bokslut.
I företagets CSR-arbete ingår bland annat satsningar på elektrifiering av sjukhus i Kongo och skolprojekt i Nepal och Ghana.
– Ledningen i Schweiz har tydligt uppmuntrat oss i Malmö till ett lokalt socialt engagemang. Med tanke på att jag är ljusblå i själen kändes valet att stötta MFF:s samhällsarbete enkelt, säger Rolf Nilsson.
Ublox gör affärer med andra företag och har därför ingen större nytta av publik marknadsföring. Men när barnen i MFF:s fotbollsskola drar på sig spelartröjan framöver kommer den att ha företagets logga.
– Vi försöker inte sälja oss till sponsorer, men i takt med att vårt arbete växer och det märks att vi gör nytta blir vi uppvaktade av nya aktörer som uppskattar det vi sysslar med, säger Per Ågren från MFF.
Han menar att en viktig förklaring till framgångarna för MFF i samhället är att arbetet byggs runt bestående verksamheter och inte i form av projekt.
Avtalet mellan Ublox och MFF är på tre år och ger klubben 85 000 kronor.
FAKTA

MFF i samhället startade 2005

Elitklubben Malmö FF var tidigt ute med satsningar på breda verksamheter bland barn och ungdomar med fotbollen som navet i klubbens samhällsengagemang.
Inom MFF i samhället bedrivs en rad fotbollsanknutna verksamheter med unga från förskoleålder upp till slutet av gymnasiet.
Det handlar om allt från fotbollsskola för de yngsta, fotboll på skoltid, bygge av fotbollsnätverk, fotbollsturneringar och fotboll för ensamkommande flyktingbarn till försöksverksamhet med en slags arbetsförmedling under namnet ”karriärakademin”.
Sponsorer till MFF i samhället är bland annat Rörläggaren, Länsförsäkringar Skåne, Eon, Hedbergs Bil, KPMG, Ricoh, Ublox och Navigator.
Gå till toppen