Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Detta vill vi ha i Malmö, kära gatukontor!

Cyklisterna är inte nöjda, gatukontoret drunknar i klagobrev och politikerna har inte råd.
Men man kan ju alltid få drömma.
Vi har tagit en resa jorden runt på jakt efter världens bästa cykellösningar och har frågat gatukontoret vad de tycker om förslagen.

Flärdfulla stråk på egna plan.Bild: DISSING+WEITLING architecture
Flärdfulla stråk på egna plan
I Holland finns Hovenring - en klarröd cykelrondell på en egen nivå högt ovan en tungt trafikerad bilkorsning. I London finns de klarblåa supercykelvägarna som på många gator gör anspråk på lika stort utrymme som bilarnas körfält. I centrala Köpenhamn finns den 30 000 kvadratmeter stora Superkilen – en färgglad och mönstrad cykelpassage som öppnar upp området.
Och 2014 stod också den 230 meter långa Cykelormen i Köpenhamn klar. Det är en färgstark orange cykelbana som leder cyklisterna längs en bro över både vatten och land och länkar samman Havneholmen med Kalvebod brygge, långt ifrån både bilar och gångtrafikanter. Prislappen blev 30 miljoner danska kronor.
Magnus Fahl, gatukontoret: "Där kan jag tänka mig att vi hamnar i framtiden på vissa platser, det finns idéer på att knyta ihop områdena norr om Centralstationen med en bro över bangården från Drottningtorget till Gamla stan, där skulle man kunna tänka sig en cykelorm. I Malmö skulle den nog vara grön."
Rullande polisen.Bild: Jarle Wanvik
Rullande poliser jagar cyklister i Frankrike
Sedan årsskiftet har franska poliser en ny uppgift: att på rullskridskor jaga lagbrytande cyklister. De ska stoppa de som cyklar mot rött ljus, talar i mobiltelefon samtidigt som de cyklar, cyklar på trottoaren eller är berusade. Än så länge är det bara varningar som delas ut, men i vår tar franska parlamentet beslut om bötfällning och det kan bli verklighet innan sommaren. Böterna ska då kunna uppgå till 45 euro.
Magnus Fahl, gatukontoret: "Klart att folk cyklar på trottoaren i Malmö, men vi försöker med uppmuntrande kampanjer i stället. Det är mycket trevligare att dela ut ballonger och choklad än att bötfälla."
Cykellift i Norge
Trondheim i Norge blev först med cykelliften Trampe. Den 130 meter långa liften ger cyklister som placerar sin fot på fotplattan skjuts upp för backen.
2006 flaggade Ulricehamns trafikplanerare för att bli först i Sverige med liften. 2010 nådde förslaget Karlstad där förslagsställaren skrev i Värmlands Folkblad att "vi har skrivit en motion, just för att Karlstadbor ska få motion". Han hoppades att fler skulle välja cykeln om det fanns en lift i de tunga backarna.
Magnus Fahl, gatukontoret: "Vi har alldeles för små backar i Malmö för att det ska vara en bra idé. Det är bättre att ta en elcykel om man vill ha hjälp upp för backen. Det vore mer intressant med elhyrcyklar."
Smarttelefonstyrda transportsystem i Köpenhamn
Cyklisterna ska få hjälp av sina smarttelefoner, nu lägger Köpenhamn 60 miljoner danska kronor på vad de kallar ett intelligent transportsystem (ITS). Smarttelefonerna skickar anonym information till trådlösa sensorer längs med gatorna. Systemet är anpassat efter väder, antalet cyklister och rusningstid och även bussarna ska genom systemet få grönt ljus längre. Blir resultaten goda kan systemet införas i hela kommunen för ytterligare 250 miljoner danska kronor.
Magnus Fahl, gatukontoret: "Det här med att utnyttja mobiltelefonerna för olika typer av trafikstyrning eller för att dokumentera var folk väljer att färdas har vi funderat på jättemycket.
Snörröjning i realtid i Uppsala.Bild: Uppsala kommun
Snörröjning i realtid i Uppsala
Som ett led i arbetet med snöröjning provar Uppsala kommun att låta snöröjarna rapportera in sitt arbete via gps. På så sätt kan cyklisterna få en bättre överblick över arbetet. Kommunen kallar det plogwebb.
"Det har visat sig att medborgarna har ett stort behov av att få veta vad som händer eller planeras. Vi vill vara tillgängliga och öka kunskapen om insatserna vi gör på olika sätt", säger projektledare Per-Rickard Rönnberg.
Magnus Fahl, gatukontoret: "Vi har en hög ambition för våra cykelbanor och snörröjningen där, men inte så att man kan spåra. Det låter ganska spännande, vi får in många synpunkter på när det inte fungerar."
Gå till toppen