Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Spårvägsgranskning sågas redan

I veckan utsågs experterna som ska granska spårvägsprojektet. Men de båda spårvägsnegativa partierna Sverigedemokraterna och Förnyalund är redan starkt kritiska.

En visionsbild på hur spårvägen kan komma att se ut.Bild: Metro arkitekter/Lunds kommun
De fyra experterna som ska granska spårvägen presenterades för den politiska styrgruppen i tisdags. Varken SD eller FNL medverkade på mötet – deras representanter hade missat kallelsen som skickades ut i påskveckan.
Båda partierna reagerar mot att expertgruppens medlemmar inte hade presenterats i förväg för politikerna i styrgruppen.
– Kommundirektören Anette Henriksson ska utse experterna i dialog med styrgruppen, enligt kommunstyrelsens beslut. Jag hade föreställt mig att den dialogen skulle vara en dialog och inte bara en presentation av vad hon hade bestämt sig för. Det fanns ingen möjlighet att göra egna överväganden och därför anser jag att det inte funnits någon dialog, säger Börje Hed (FNL).
– Vi kan inte föreslå experter, vi kan inte kolla upp dem och även om vi hade haft starka invändningar så har vi ingen möjlighet att göra något åt det, för det är tydligen kommundirektören som tar beslutet. Styrgruppen har noll och ingenting att säga till om i den här processen, säger Ted Ekeroth (SD).
Experterna ska enligt kommunstyrelsens beslut vara oberoende. Men Börje Hed ifrågasätter om de verkligen är det eftersom två av dem, Mats Olsson och Sven Lorentzi, båda medverkade i expertgruppen i den nyligen genomförda granskningen av Slussen-projektet i Stockholm. I den granskningen anlitades bland annat företaget Trivector, som har starka kopplingar till Lunds spårvägsprojekt.
– Jag ifrågasätter inte experternas kompetens, men jag anser att man kan ifrågasätta deras oberoende. De har i närtid jobbat med fem Trivector-konsulter, säger Börje Hed.
Han gör också en liknande koppling mellan Trivector och företaget Governo, som har fått i uppdrag att vara sekretariat i Lundagranskningen och hade samma uppdrag i Slussen-granskningen.
Både FNL och SD är dessutom starkt kritiska mot att expertgruppen ska lämna sin slutrapport redan i juni. Det är alldeles för kort tid menar de.
– Det är helt uppenbart för mig att den här styrgruppen inte har någon relevans i den här processen överhuvudtaget. Hela processen är bara ett skämt, en chimär, en ridå, ett spel för gallerier. De har redan bestämt sig i förväg att det kommer att bli spårväg, det kommer inte att göra någon seriös utvärdering, säger Ted Ekeroth.

Spårvägen

Den planerade spårvägen är tänkt att gå från Lund C till ESS på Brunnshög via sjukhuset, LTH och Ideon.
Senaste beräkningen av kostnaden är 734 miljoner kronor. Lunds kommun är beredd att betala hälften och vill att staten ska stå för den andra hälften, men den statliga medfinansieringen är ännu inte säkrad.
Region Skåne ska stå för själva spårvagnarna och för spårvagnsdepån.
Gå till toppen