Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

"Börsbolagen behöver bli bättre på sociala medier"

I flera år har kommunikationsstrategen Mikael Sjöblom stöttat skånska bolag som vill vässa sin finansiella information. Han ser en stor förbättringspotential för börsbolagen på sociala medier.

Det finns många tillfällen för börsbolag att ge mer "kött på benen" i samband med olika nyhetshändelser. Här behöver de bli betydligt bättre på att använda sociala medier för att stärka det finansiella varumärket, säger Mikael Sjöblom, kommunikationsstrateg på Aspekta som älskar ekonomi, MFF och författarskap.Bild: Jenny Leyman
Är du själv aktiv på sociala medier?
– Definitivt, inte minst tack vare mitt jobb. Jag vaknade till rejält hösten 2008. Fick en aha-upplevelse när jag tittade på tv från händelser i Egypten och upptäckte att twitterflödet var betydligt snabbare än nyhetsrapporteringen. I dag följer jag 1 100 twittrare.
Är börsbolag i Sverige svaga i att använda sociala medier?
– Dagens regelverk gör att företag i Europa, till skillnad från i USA, inte får kommunicera kurspåverkande information via sociala medier. Det är inte ok ännu.
Varför finns den skillnaden?
– Det började med att Netflix vd berättade på Facebook att företaget slagit rekord i antalet tittartimmar. Det fick kursen att dra iväg. Den amerikanska Finansinspektionen varnade Netflix, men godkände efter lång tid. I dag gäller regeln att det är okej att göra så här, när bolaget i förväg meddelar hur deras information sprids.
Tror du det blir en ändring även här?
– Absolut. Jag är övertygad om den kommer. De social medierna har så stor betydelse i dag att det måste bli så. Det är därför de ändrat reglerna i USA. Frågan är bara hur länge det dröjer. Kanske behövs en motsvarande händelse här.
Svenskar nappar snabbt på tekniktrender. Varför inte börsföretagen?
– Sociala medier är vardagsmat för många bolag i dag. Ett konsumentinriktat bolag som H&M till exempel har flera miljoner följare. Samtidigt har AtlasCopco bara 8 000 följare och erbjuder i stort sett bara länkar till delårsrapporter. De borde kunna göra mycket mer utan att utmana gränsen för kurspåverkande uppgifter.
Har du något favoritbolag på sociala medier?
– Det finns nog en sju-åtta hyfsat aktiva börsbolag, men det är ett som sticker ut och det är mer en person än ett bolag. Ola Rollén, vd för Hexagon, är ett lysande undantag bland svenska företagsledare. Han är en flitig twittrare som också är duktig på att retweeta.
Riskerar inte snabbheten i sociala medier att fungera kurspåverkande?
– Det är klart att bloggar och allt buzz runt en företagsnyhet kan påverka kurser och jag uppmanar inte bolag att bryta reglerna. Men jag är övertygad om att företagen kan bli bättre än idag. De verkar väl mycket följa en försiktighetsprincip.
Vad är du mest nöjd under det senaste året?
– Att vi här på jobbet på allvar fått igång arbetet med finansiell kommunikation och att jag samtidigt hunnit med att skriva ytterligare en bok. Nu kan jag på allvar kalla mig författare.
Hur mycket jobbar du?
– Visst kan det bli rätt många timmar, men jag gillar det jag gör och känner mig privilegierad. Det känns mer som en förmån än en belastning att ha fullt upp. Jag är också bra på att vara ledig när jag väl är det.
Om du fick tio miljoner kronor, vad skulle de gå till?
– Kanske skulle jag logga ut om några år och skriva den där trilogin som ligger och skvalpar i bakhuvudet.

Mikael Sjöblom

Aktuell: Strategisk kommunikatör på PR-konsultföretaget Aspekta. Ordnar seminarier ihop med advokatfirman Vinges där nästa träff handlar om varför börsbolagen behöver bli bättre på att använda sociala medier.
Ålder: 58
Bor: Falsterbo, på väg att flytta tillbaka till Malmö.
Familj: Ja
Intressen: Hänger bra med på Stockholmsbörsen, men också hur det går för Malmö FF. Har tillsammans med Staffan Tapper skrivit boken "Stolt och stark" om MFF-legenden Eric Persson. Kom höstas med en biografi om Nisse Hellberg från Wilmer X.
Blir glad av: MFF av idag och det lagbygge som Daniel Andersson och Åge Hareide genomför.
Blir arg av: Respektlösa bilförare vid daglig pendling.
Gå till toppen