Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Trafikbas ger grönt ljus för cykelfakta

Lunds tyngsta trafikpolitiker gillar Lundaforskarens rön.

Emma Berginger, ordförande i tekniska nämnen i Lund.Bild: Anna Bank
– Jag önskar att mer hänsyn tas till sådana fakta. Det ökar stödet för att prioritera hållbara transporter som gång- och cykeltrafik, säger Emma Berginger (MP), ordförande för tekniska nämnden i Lund.
Hon tycker att siffrorna visar att Lund är på rätt väg, även om man där inte räknat med forskarnas kilometertaxa. Särskilt nämner hon Lundamats, ett planeringsstöd för tjänstemän och politiker med målet att hålla Lunds trafik miljöanpassad. Arbetet påbörjades 1999 och uppdaterades så sent som förra året.
Hon ser också en obalans i att kommuner betalar trafiksäkra cykelvägar medan staten slipper utgifter för vård och sjukpenning till trafikoffer.
– Staten borde ge investeringstöd till cykelbanor, och något sådant är också på gång. Men kommunens trafiksatsningar måste inte gå med vinst, säger hon och pekar på värden som bättre miljö och bättre hälsa.
För den som inte är nöjd med dem finns även programmet Resejämföraren på Lunds kommuns sajt.
Där får man utöver bland annat miljöpåverkan också reda på hur många kalorier varje transportsätt förbränner – med översättning till kilo choklad.
Gå till toppen