Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

Och så var det bara en matbil kvar

1 av 42 matbilar höll ut. När Malmö efter två års utredning välkomnar foodtrucks på gatorna rullar Nordic street food ut som ensam aktör.
– Vi hoppas att fler kommer, men jag tror att vi kommer få vänta på det, säger Smaka på Skånes Jannie Vestergaard.

Nu har Nordic street food som enda matbil gjort premiär på kommunal mark. Varje dag besöker de en ny plats, totalt roterar de mellan tio platser.Bild: Peter Frennesson
Frågan om matbilar, foodtrucks, har varit uppe på agendan under två år i Malmö. I april förra året hade 42 aktörer anmält intresse till gatukontoret. I dag finns en kvar.
– Det är enormt tråkigt att det här skulle dra ut så länge på tiden. Två som var med länge har vi fått säga "adios amigo" till, säger Jannie Vestergaard, Smaka på Skåne.
Jakob Roos och Ludvig Fredriksson, grundarna av Del Alma food truck som har serverat mexikansk gatumat, sålde sin gröna Citroën i höstas.
– Vi tyckte att det var för mycket motstånd från Malmö stad. De som är kvar i dag går ju på knäna, säger Jakob Roos.
Vad skulle kommunen ha gjort annorlunda?
– De hade kunnat vara positiva från början, detta är något som berikar staden och skapar nya mötesplatser. De borde ha tagit initiativ till en street food-festival, ordnat platser direkt och erbjudit en fri provperiod.
Läs mer: Malmö stad öppnar gatorna för Foodtrucks
"Vi har lyckats välta omkull ett tungt byråkratiskt maskineri" skriver Pernilla Elmquist, som driver Nordic street food med sambon Jens Almgren, inför torsdagens premiär på kommunal mark. Under två år har de serverat mat på privata tomter och event.
Till premiären valde de stadshuset som första stopp.
– Det är så klart en vink till de som sitter i stadshuset. Vi har haft en lång kamp med Malmö stad för att få tillstånd, säger Pernilla Elmquist.
Vinken funkade. I kön stod anställda från såväl fastighetskontoret som stadsbyggnadskontoret och miljöförvaltningen.
– Det är riktigt roligt att matbilen är här, det är viktigt för Malmös identitet. Och det smakade bra också, säger tekniska nämndens ordförande Milan Obradovic (S).
I maj 2013 skickade Pernilla Elmquist en förfrågan till gatukontoret om att få servera mat i Malmö även efter Malmöfestivalen.
– Utan några följdfrågor fick jag mejlsvaret "i Malmö äter man inte mat i vagnar på gatan".
I dag låter det annorlunda. Matbilar tillåts att stå på upp till 30 platser i Malmö, 24 av dem är redan bestämda. Och under en tolv månader lång testperiod är avgiften halverad.
Varför har det tagit två år?
– Vi har varit positiva från tekniska nämnden. Detta är någonting som har blivit fel i kommunikationen mellan matbilarna och gatukontoret, säger Milan Obradovic.
Villkoren blev klara först förra veckan. Då gjorde gatukontoret ett nytt försök att värva matbilar. En aktör som har anmält intresse är Höganäs saluhall, men i dagsläget väntar de på billeverans från Frankrike. Jannie Vestergaard tror att fler bilar dröjer, men de kan komma – om Malmö stad väljer att jobba för det.
– Vi har alla verktyg för att kunna lyckas. Nu handlar det om att man inte lutar sig tillbaka och säger att "det var det".
Gå till toppen