Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Sport

En sista lek innan allvaret börjar för Gustav Malja

Så där två timmar in i sponsorträffen vaknar tävlingsinstinkten hos huvudpersonen själv – Gustav Malja.
– Det går ju inte att låta någon annan vinna, säger det 19-åriga racinglöftet.

Gustav Malja gör sig beredd för sina gokartvarv, bredvid står lillebror Ville som också ska ut och tävla.Bild: Albin Brönmark
Han kör gokart igen, det han började med för tio år sedan. Platsen är Gokart City i Malmö där han tillbringat så många timmar finputsande sin racingteknik och jobbat så många dagar för att finansiera sin racing.
Hans eget lag Strakka vinner naturligtvis av de åtta lag som plockats ihop. Det är 27 sponsorer och motorvänner som samlats, personer som stöttat honom ända sedan han var lång nog att nå ner till pedalerna.
Nästa helg är det ett annat Strakka som gäller, racingteamet på Silverstone som valt att satsa på Limhamnspågen Gustav Malja i Formel Renault 3.5 series. Tävlingsserien som fostrat formel 1-förare som Sebastian Vettel, Kevin Magnussen och Carlos Saintz Jr.
Efter ytterligare en månad tar han plats i sittbrunnen i Monaco, samma tävlingssöndag som det klassiska F1-loppet avgörs. Då är Renaultserien ett förlopp.
– Det kommer nog att kännas speciellt, erkänner han.
Taktiksnack före tävlingen. Karl-Axel Granlund och Rudolf får informationer av Gustav Malja om hur man ska bromsa.Bild: Albin Brönmark
Sjutton lopp ska han köra fram till mitten av oktober på nio klassiska banor i Europa. Pappa Mika kommer att vara med för det mesta. Det var han som ute i Lockarp körde go kart själv och fick Gustav intresserad.
– Det var i Monaco som Gustav 2010 körde sitt sista internationella gokartlopp. Sedan började han med racing. Jag är rädd för att det kan bli en för tuff uppgift för honom i Monaco.
Mika Malja vandrar omkring i racinglokalen på Lantmannagatan, fotograferar och snackar med kompisarna som också så gärna vill att Gustav Malja ska lyckas med sin dröm att nå formel 1.
Gustavs lillebror Ville, 10 år, har nu även börjat köra runt varv efter varv i Lockarp.
– Jag ska till Monaco. Det loppet vill jag inte missa, säger Ville.
Gustav Malja kör och lagkamraten Rudolf Hofmann står i depån och vill blanda sig i tävlingen.Bild: Albin Brönmark
Många av racingvännerna tar sig nog till det attraktiva furstendömet, men den stora sponsorresan blir annars till Silverstone i september då ett 40-tal supporters kommer att heja på.
Mamma Lotta är en i skaran.
–  Jag försöker att vara med lite då och då. Vi är många kring Gustav som växt med honom.
Blir du aldrig rädd?
– Jo, men jag försöker att inte visa det.
Det är inga elbilar som kan användas till svensexa som det handlar om i Spanien om en vecka. Det är formelmonster som gör över 300 km/tim på rakorna, nästan i klass med F1-vidundren.
Fast ingen tänker på farorna den här aprilkvällen. Det är interna, prestigefyllda fajter bland många av de som var med redan när Gustav drog igång sex år gammal och började flänga runt i Sydsverige.
Huvudpersonen själv, Gustav Malja, börjar lägga sig i sponsortävlingen på allvar.Bild: Albin Brönmark
Nu har han världen som arbetsfält. Han gör test på Silverstone, och i Londons utkant tillhör han en av de utvalda i McLaren Academy i Woking, F1-stallet som grundades av Nya Zeeländaren Bruce McLaren på 1960-talet.
I Italienska Pisa jobbar han med den mentala biten med specialister. Tävlingsföraren byggs upp sakta men säkert.
– Men Malmö är hemma för mig, jag är född och uppvuxen här. Jag tillbringar mycket tid i Malmö även om jag reser mycket. Här gör jag min grundträning på gym, springer och cyklar. Och kollar in MFF bland annat, säger Gustav Malja.
Gustav Malja.Bild: Albin Brönmark
Det märks att han redan är fokuserad. Ibland är tanken långt borta men han har tid till alla i lokalen.
– Jag har väntat på den här chansen länge. Nu måste allt klaffa med redskapen, säger Gustav.
Vad gör du om fem år?
– Då kör jag formel 1. Men jag kommer nog att hänga lite här också.

Nio deltävlingar på klassiska banor

Tävlingskalendern består av nio deltävlingar runt om i Europa, varav en avgörs i samband med det klassiska F1-loppet i Monaco i maj. Malja kör för det brittiska teamet Strakka Racing som har en stab på 15 personer och är stationerat på Silverstone, norr om London.
25-26/4 Aragon, Spanien
24/5 Monaco
30-31/5 Spa, Belgien
13-14/6 Hungaroring, Ung
11-12/7 R B Ring, Österrike
5-6/9 Silverstone, England
12-13/9 Nürburgring, Tyskl
26-27/9 Le Mans, Frankrike
17-18/10 Jerez, Spanien
"Jag åker ut till tävlingarna på onsdagen som regel. På torsdagen installerar jag mig i teamet. På fredagen är det två träningspass, vardera på 60 minuter. Lördag förmiddag körs kval och på eftermiddagen ett lopp över 45 minuter. Samma sak på söndagen, kval på förmiddagen och ett lopp på eftermiddagen. Inställningarna på bilen skiftar, sista loppet är mer fritt".
Gustav Malja
Ålder: 19 år.
Bor: Limhamn.
Yrke: Racingförare, eget bolag Gustav Malja Racing. Avslutade gymnasiestudier på Petriskolan våren 2014.
Egenskaper: ”Snabb, smart, snygg, ha, ha den satt bra med samma begynnelsebokstav”.
Utmärkelser: Ronnie Petersons Minnesfond (2010 & 2015), Rydell Special Award (2011 & 2012), McLaren Performance Academy – Årets förare (2014).
Karriär: Inledde säsongen 2006 i kartingklassen Formel Micro. Avancemanget genom kartingens olika nivåer gick snabbt och 2009 stod Malja som segrare i Göteborgs Stora Pris samt som svensk mästare i KF3-klassen. 2010 körde han sitt sista internationella lopp i karting.
2011 tog Malja steget till formelbilsracing redan vid 15 års ålder och den tyska instegsklassen ADAC Formel Masters. 2012 fortsatte han i ADAC Formel Masters, och slutade tvåa i mästerskapet med tre segrar och hela 16 pallplatser.
Inför säsongen 2013 skrev han på för tyska Josef Kaufmann Racing och avancerade till stenhårda Formula Renault 2.0 Eurocup. 2014 vann han två lopp och slutade femma totalt i den närbesläktade serien Formula Renault 2.0 Northern European Cup (NEC)
Gå till toppen