Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Böcker

Verklighetens dröm som febrig fiktion

Juan José Millás är en av flera bästsäljande spanska författare med journalistbakgrund. Det hindrar inte att hans roman har poetiska kvaliteter, skriver Inger Enkvist.


PublishYear: 2015.
Juan José Millás
Världen. Övers Manni Kössler. Bokförlaget Tranan.
 
Förlaget Tranan introducerar en ny berättare för svenska läsare, spanjoren Juan José Millás. Millás är välkänd för spansk publik främst som journalist. Han skriver sedan många år kortkrönikor i litterär stil i El País, där han talar om aktuella händelser och berättar anekdoter. Han kallar de här texterna articuentos, ett ord han hittat på för att beskriva sina texter som ett mellanting mellan artiklar och noveller. De här krönikorna ger han sedan ut i bokform, och en upplaga från 2011 hade hela 950 sidor, vilket visar att hans produktion är omfattande. Han är också en regelbunden röst i ett populärt radioprogram. Förutom för sin journalistik är han känd som författare till en rad uppskattade kortromaner, och många är de utländska studenter i spanska som haft en bok av Millás som kurslitteratur. Kanske har de läst ”Letra muerta” (1984) eller ”Papel mojado” (1983), svåröversatta titlar som innehåller ordlekar.
Den bok Tranan valt ut är ”Världen”, som kom ut 2007 på spanska med titeln ”El mundo”. Boken har en speciell plats i Millás produktion, eftersom den är öppet självbiografisk. Texten presenteras inte som själv-biografi men är skriven i jagform, och många drag hos berättelsens jag överensstämmer med det som är allmänt känt om Millás. Författaren stoppar dessutom in titlar på böcker han skrivit i texten, exempelvis de två som nämnts ovan.
Impulsen att skriva ”Världen” kom från en beställning på ett ”självbiografiskt reportage”, men i själva texten är det centrala en resa han gör från Madrid till Valencia för att strö sina föräldrars aska i havet. Millás erinrar sig hur omtumlande det var att i sexårsåldern lämna det varma Valencia och komma upp till höglandet och vinterkylan i Madrid. Han var ett av nio barn, och familjens inkomster var låga. Som det barn han var, lade han främst märke till vad som hände i det egna bostadsområdet och bland jämnåriga.
Texten består av löst sammanfogade minnesbilder, där barnets perspektiv blandas med den vuxne författarens. Föräldrarnas död verkar styra associationerna till barndomen och de tidiga ungdomsåren, och texten förlänas en poetisk ton av att minnena berättas som en ström av associationer, ibland feberaktiga och hallucinatoriska. Texten har inslag av dröm, berusning, sjukdom och död och innehåller en reflektion över förhållandet mellan fiktion och verklighet, ett vanligt tema hos Millás.
Millás är en typisk företrädare för en viktig tendens i modern spansk litteratur, nämligen att bästsäljande romanförfattare ofta har en bakgrund som journalister. Som Millás brukar de berätta tydliga historier på ett rättframt språk med inslag av dialog. Millás romaner innehåller dessutom inte sällan något mysterium som får en oväntad upplösning. I stilen liknar ”Världen” hans tidigare romaner, samtidigt som strukturen delvis är annorlunda.
Tranan har producerat en bok som är direkt vacker att ha i sin hand. Format, papperskvalitet, typografisk utformning, omslagsbild och översättning bidrar till att understryka att texten har poetiska kvaliteter. ”Världen” är intressant för personer med ett allmänt litteraturintresse, personer som vill ha en inblick i spanskt 50-tal och förstås också personer som tidigare läst någon av Millás romaner.
Gå till toppen