Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Lund

Stora planer ska göra Mårtenstorget bilfritt

Idag är det ett busstorg. Om några år kan här finnas 170 bostäder, affärer och ett stort underjordiskt parkeringsgarage. Nu skjuter arbetet med att förändra kvarteret Galten precis söder om Mårtenstorget fart igen.

PLAN- OCH BYGGNADSKONST I LUNDVlade Naumovski , ARK MSA Martin ValindBild: Plan- och byggnadskonst i Lund
Kvarteret Galten, där de gula regionbussarna stannar, är en kvarleva från det aldrig realiserade "Genombrottet", den tänkta motorvägen rakt igenom Lunds centrum. Lundapolitikerna har bråkat i årtionden om vad som ska hända med området.
För ett år sedan presenterades de senaste idéerna av ett konsortium med fastighetsägaren Norcap, byggföretaget Skanska och arkitektfirman Plan- och byggnadskonst i Lund AB. De vill bygga tätt, med upp till tio våningar höga hus som har butiksytor längst ned och bostäder på våningarna högre upp.
– Vi talar om ett tillskott på cirka 170 lägenheter mitt i stan och en ganska stor mängd butiker, säger arkitekten Vlade Naumovski.
Inne i kvarteret ska det löpa små gränder. Vlade Naumovski beskriver det som "ett Nova Lund fast med utomhusmiljö". Han liknar det också vid Köpenhamns öppna innergårdar.
– Eller innerstadsmiljön i Bryssels turistkvarter, med det här täta, intensiva gatuvimlet, säger han.
Under mark planeras ett garage med plats för 300-400 bilar, vilket gör att man kan stänga parkeringsplatsen på Mårtenstorget. Bussarna blir kvar och bussterminalen placeras under ett av husen. Just busslösningen är den största förändringen sedan planerna presenterades första gången.
– Vi har tillgodosett de krav Skånetrafiken har. Förut hade vi en snålare variant, säger Vlade Naumovski.
De vidareutvecklade planerna visades i veckan för kommunens toppolitiker.
Björn Abelson (S), byggnadsnämndens ordförande, säger att förslaget lever upp till mycket av det som kommunen hoppats på: hela Vårfruskolans skolgård bevaras, busshållplatsen för regionbussarna blir kvar, det blir mer plats för handel, nya bostäder tillkommer, parkeringsplatser skapas som gör att andra parkeringar kan stängas och det uppstår mötesplatser med restauranger och kaféer.
– Med mer plats för butiker i centrum så får vi fler centrumbesökare. Det gynnar både de nya butikerna och de redan befintliga butikerna när det blir ännu mer tilltalande att åka till Lunds centrum för att handla och flanera, säger Björn Abelson.
Samtidigt finns det aspekter som kommunen inte är så förtjust i.
– Vi kommer inte, som jag ser det, att kunna köpa att man har nivåskillnader med en trappa mellan Bankgatan och gågatorna inne i kvarteret. Vi jobbar mycket med tillgängligheten i Lund och vi ska inte skapa nya problem i centrum, säger Björn Abelson.
En annan sak som han lyfter fram att man behöver titta närmare på är om det verkligen fungerar med så höga hus som konsortiet vill. I kommunens tidigare planer för området var det ungefär hälften så mycket bebyggelse som i det nu aktuella förslaget.
– De föreslår bebyggelse ända upp till tio våningar. Det kanske går att ta, men det behöver man fundera på från kommunens sida.
Inom de närmaste månaderna är det tänkt att byggnadsnämnden ska fatta ett inriktningsbeslut för det fortsatta arbetet.
Gå till toppen