Malmö

Tegnhammar (M) öppnar för spårvagn

Inför valet förra året var Malmös moderater hårda motståndare till spårvagn i Malmö.
Men nu har partiet mjukat upp sitt nej.

Trafikverkets oväntade besked nyligen om en statlig satsning på spårvagn i Lund ger ny glöd åt spårvagnsplanerna i Malmö.
Miljöpartiets kommunalråd Karolina Skog är den politiker som allra hårdast drivit på för en spårvagnssatsning i Malmö. Att Trafikverket nu ger grönt ljus för Lund tolkar hon som att även Malmö kommer att få statliga pengar.
– Trafikverkets beslut visar att vi nu har en regering som är villig att finansiera kollektivtrafik i städer. Det är väldigt positivt för oss, säger hon.
Den rödgröna S-V-MP-majoriteten i Malmö anser att spårvagn är rätt modell för att bygga ut kollektivtrafiken när staden växer. Förslaget, om finansieringen går i lås, är att prioritera något av stråken på bilden här intill.
Det ledande oppositionspartiet Moderaterna profilerade sig som spårvagnsmotståndare inför valet 2014.
– Jag tror inte att Malmös byggherrar vill att vi ska investera i 1800-talsteknik, sa dåvarande moderatledaren Stefan Lindhe i en SVT-intervju.
Efter Moderaternas valförlust i september blev Stefan Lindhe petad från ledarposten och ersattes av Torbjörn Tegnhammar (M).
Nu klargör Tegnhammar att han ser spårvagn som ett tänkbart alternativ.
– Efter valet har vi nya politiker på nya roller. Det är inte konstigt att ta sig möjlighet och rätt att fundera igen, säger han.
Moderaterna står dock fast vid sitt krav att man håller dörren öppen för fler alternativ än spårvagn.
– Det är stora, långsiktiga och ekonomiskt viktiga beslut. Det är viktigt att det sker en utredning som tittar på alternativen. Vi kan landa i spårvagn, olika busslösningar eller till och med tunnelbana, säger Torbjörn Tegnhammar.
Men den rödgröna majoriteten håller dörren stängd för att utreda andra alternativ än spårvagn när kollektivtrafiken byggs ut.
– Vi kan hitta andra tillfälliga lösningar men vi kommer att nå ett tak då det är spårvagn som gäller för att klara kapaciteten på de tunga stråken, säger kommunalrådet Milan Obradovic (S).
Majoritetens argument för spårvang handlar inte enbart om att undvika trafikstockning och förbättra miljön. Kommunalrådet Karolina Skog (MP) menar att fasta spår i gatan kan bidra till att lösa bostadsbristen.
– När man lägger spår stiger fastighetsvärdet i hållplatslägena och det ökar möjligheterna till investeringar, säger hon.

Malmös spårvagnsplaner

Malmös S-V-MP-majoritet vill satsa på spårvagn i Malmö. Även Fi är för spårvagn.
I en första etapp planeras två stråk mot Centralen och Västra hamnen: från Stenkällan via Rosengård samt från Lindängen.
Investeringskostnaden beräknas till 1,3 miljarder på sträckan från Lindängen och 940 miljoner på sträckan från Rosengård, exklusive hållplatser och stadsmiljöåtgärder.
Förhoppningen är att staten står för halva investeringen.
Förhandlingar med Trafikverket kommer att inledas inom kort.
M ser nu spårvagn som ett tänkbart alternativ.
 
FP vill ha tunnelbana och SD förespråkar elbussar.
Gå till toppen