Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Michael Engström: Bolag som vill växa bör har cirkusar som förebild

"Jag är en obotlig tidsoptimist och bra på att improvisera, vilket märktes när vi arbetade med den här boken. Den bygger på erfarenheter från jobbet med våra kunder. I skriftlig form blev det tydligt att allt inte varit helt genomtänkt. Det är det nu. Boken har gjort mig till en bättre konsult", säger Michael Engström, delägare i Ahrens.Bild: Jenny Leyman
Han har varit vd i tre omgångar, men arbetar sedan fem år som konsult.
Inriktning: Hjälpa snabbväxande bolag.
Erfarenheterna finns nu samlade i en handbok han skrivit med en kollega.
Viktigaste rådet: ”Klydda inte till det – tillåt en hel del kaos!”
Finns det verkligen generella metoder för tillväxt som fungerar oavsett bransch eller bolagens egna förutsättningar?
– Definitivt. Grunden till den process vi lär ut bygger på forskning vid Ekonomihögskolan i Lund på 1980-talet. Hur tråkigt det än låter gäller många av de gamla sanningarna ännu.
Snabb tillväxt anses ofta stå i motsats till god lönsamhet. Ni hävdar motsatsen. Hur hänger det ihop?
– Företag kan tjäna som bäst när de växer som mest. De har inte tid att göra av med pengar. Den etablerade bilden att tillväxt kräver stora investeringar som hindrar lönsamhet är osann.
När du talar om snabbväxare, menar du då främst småbolag i uppstartsfas?
– Nej, de mindre bolagen som drivs av entreprenörer vill göra misstagen på egen hand. Det är först när de stångat pannan blodig några gånger som de är mottagliga för att anlita oss.
Vem vill anlita er då?
– Vi arbetar främst med etablerade bolag som funnits en tid och kanske omsätter 50-150 miljoner kronor. Det är ju i sådana företag Sveriges framtid ligger. Men det bedrövliga är hur många bolag i den storleken som mest står och stampar.
Vad beror det på?
– Vid en viss storlek tycker många att de blivit riktiga företag och börjar rikta alldeles för mycket fokus på den interna verksamheten med befattningsbeskrivningar, ISO-certifiering och annat. De bygger upp ett byråkratiskt helvete som dödar det som tidigare var så kul och riskerar tappa bort det som gjort dem framgångsrika.
Fast, ordning och reda behövs väl i ett bolag?
– Ja, men tänk som ett resande cirkussällskap. De är på topp när föreställningen genomförs, att det sedan är kamelskit och stök bakom kulisserna påverkar inte leveransen till kunden. Klydda inte till det med för mycket administration och överorganisation.
Vad har du emot befattningsbeskrivningar?
– Min erfarenhet är att de efterfrågas främst av människor som framför allt vill veta vad de inte behöver göra. Jag tror inte på detaljstyrning. De mest lyckade bolagen drivs istället av att en förankrad företagskultur genomsyrar verksamheten. Axis är ett bra exempel.
Finns det inte en risk att du romantiserar vägen för att bygga ett framgångsrikt företag?
– Kanske det, men tillväxt handlar om att leva intill kaos och att dra nytta av det. Den som är bra på att släcka bränder blir nog lite pyroman. Största hotet är istället byråkratin som smyger sig på.
Finns det annat som förenar snabbväxare?
– Ofta har det hittat en svordomsnyckel, sånt där som kunden svär över och vill ha en lösning på. Det är sådant människor är villiga att betala för. Henry Ford lär ha sagt att hade han bara lyssnat efter vad kunderna frågade efter så hade han letat efter en snabbare häst.
Många skånska bolag har sökt sig till börsen de senaste åren. Är det en bra väg för en snabbväxare?
– Jag ser en fara i att hamna tidigt på börsen. De kan bli riskkapitaljunkies som är bättre på att jaga pengar från ägarna än från kunderna. Företagskulturen blir sundare om du tjänar pengarna innan du börjar göra slut på dem.
Om du fick tio miljoner kronor, vad skulle de gå till?
– Som grundplåt i en investeringsfond där vi kunde gå in i bolag vi arbetar tillsammans med. Det hade varit häftigt.
FAKTA

Michael Engström

Michael Engström, konsult på Ahrens.Bild: Jenny Leyman
Aktuell: Släpper handboken ”Snabbväxarnas hemligheter” tillsammans med kollegan Lars Diethelm. Konsult och delägare i Ahrens, som jobbar med bolag inriktade på snabb tillväxt.
Ålder: 51 år.
Bor: Villa på Limhamn.
Familj: Fru och tre döttrar.
Intressen: Jobbet och slalomåkning. Använder uttrycket ”jag funderar att gå ner på heltid”.

Fem nycklar för att bli en snabbväxare:

1. Den rätta viljan och förståelse för vad det krävs av dig som företagare.
2. Förmåga att fokusera och välja bort.
3. Gör det enkelt.
4. Skapa företagskultur – undvik detaljstyrning.
5. Bryt branschlogiken – kom med något nytt.
Gå till toppen