Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

En bläckfisk i centrum när Inkonst blir internatskola i tre veckor

I slutet av augusti förvandlas Inkonst i Malmö till en internatskola i tre veckor dit vem som helst kan bli elev. En bläckfisk i receptionen kommer att leda eleverna rätt under skoldagen. 
Den danska duon Sisters Hopes stora performanceprojekt ”Sisters Academy” är ett sällan skådat experiment i Malmö. Under tre veckor ska de göra om Inkonst till internatskola och i början av 2016 ska de sen ta över ledarskapet på en gymnasieskola i Malmö under två veckor. Allt för att visa på en ny modell för sinnlig och poetisk kunskapsproduktion i utbildningssystemet.
Att ta över en gymnasieskola har de gjort vid ett tidigare tillfälle i danska Odense, men den första delen är aldrig tidigare genomförd.
– Vi ger inga svar, utan det här är ett laboratorium där vi experimenterar och utforskar det sinnliga lärandet, säger Gry Worre Hallberg från Sisters Hope.
För Dygnet Runt berättar hon nu för första gången hur Sisters Academy ska fungera. Den 30 augusti öppnar internatskolan på Inkonst som sen håller öppet i tre veckor. Alla över 18 år kan skriva in sig som elev och man kan anmäla sig på denna webbsajt.
– Man får ansöka om en plats och en tid på skolan Sisters Academy och blir man antagen så får man ett meddelande om detta och en tidpunkt när man kan få gå in i skolan. Man måste vara där minst 24 timmar för att få känslan av Sisters Academy, säger Gry Worre Hallberg och hoppas att det finns elever som vill vara där i tre hela veckor.
– Vi ser gärna att eleverna stannar i minst fyra-fem dagar för att få en riktig upplevelse, säger Gry Worre Hallberg.
När man går in på Sisters Academy så får man lämna ifrån sig sina personliga tillhörigheter. Man får en studentuniform, pyjamas och en väska med det du behöver för att klara utbildningen. Det blir tre måltider om dagen och på kvällen går man till sovsalen där alla sover tillsammans, lärare och elever.
– Varje student möts vid ingången av en anställd som förbereder en på vad som ska hända i skolan. Sen tas man till receptionen där det finns en bläckfisk gjord av tre kvinnor som är sammanbundna av rep. Det är denna bläckfisk som avgör vilken lektion varje student ska gå på och när man gjort det så går man tillbaka till bläckfisken som berättar vilken nästa lektion blir, berättar Gry Worre Hallberg.
Hon nämner att lektionerna har namn som The Shape-shifter, The Medicine Woman, The Gardener, The Untamed, The Chain Hands Pianist, The Sound Seeker och många fler.
Det finns plats för trettio studenter åt gången och samtidigt är det omkring tjugofem lärare inne i huset. Varje lektion kommer att vara improviserad. Det finns ett ramverk, men inga manuskript. Och lärandet kommer att vara progressivt så den som är där längre tid kommer att få lära sig fler saker än den som är där kort tid. Målet är att vardagen ska sättas ur spel och ett parallellt universum ska byggas upp med hjälp av scenografi, ljud- och ljusinstallationer och performanceakter.
– Det är viktigt att påpeka att detta inte är någon skola som man kan direktöversätta till vanliga livet. Det kommer att vara undersökande lektioner där det ska finnas rum och möjlighet att experimentera och jobba med folks nyfikenhet, säger Gry Worre Hallberg.
Vad hoppas ni att eleverna ska få på Sisters Academy?
– Jag hoppas att de ska inspireras och ta med sig delar av detta in i sitt vardagsliv. Vi vill inte att detta ska vara en parentes i folks liv, utan att det på ett eller annat sätt ska integreras i deras vanliga kontext. Sen hoppas jag såklart att det ska väcka en kvalificerad debatt om hur vårt utbildningssystem fungerar. Kanske har vissa delar av lärandet, det sinnliga, underprioriterats.
Hur kommer Sisters Academy att se ut? Här är en av bilderna som Sisters Academy har delat med sig av.
Sisters Academys andra del, övertagandet av en gymnasieskola i Malmö, är mer riktat mot lärare än elever. Detta för att det är lärarna som är kvar och kan skapa en varaktig förändring – medan eleverna försvinner efter några år. Så lärarna avgör själva hur de tolkar arbetet och hur de väljer att sköta sina lektioner.
– Varje lärare tolkar ju detta på sitt sätt. Vissa är engagerade och andra är inte så intresserade och det är såklart skuggsidan av att jobba främst mot lärarna. Det innebär att vissa elever kommer att få lärare som inte är intresserade av projektet. Men så är livet, vi är alla olika, säger Gry Worre Hallberg.
Ännu är det inte klart vilken gymnasieskola i Malmö som Sisters Academy kommer att ta över.
– I dagsläget är vi i dialog med ett par skolor om möjliga samarbeten, men det finns fortfarande öppningar för intresserade att komma in i processen, säger Rebecka Askaner på Inkonst.
När Sisters Hope genomförde övertagandet på en skola i Odense så blev mottagandet högst olika men Gry Worre Hallberg tycker att arbetet har lämnat ett stort avtryck på skolan. En av lärarna i Odense har gjort Sisters Academy till en del av sitt eget kompetenslärande och kommer att dyka upp i Malmö.
Inkonst kommer inte att stängas för annan verksamhet under de tre veckorna, utan det kommer att arrangeras tre konserter och två debatter varje vecka som då blir en del av skolverksamheten. Så det finns en möjlighet att få en inblick i skolan, även om man inte har möjlighet att skriva in sig som elev.
Gå till toppen